עמוד:45

לפני הקריאה השנייה כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים לפירושי המילים ולוודא שאוצר המילים ברור . שירים מומלץ ברוב המקרים שהמורה תקרא בקול את השיר כדי להבליט משמעות , קצב , משחקיות ומו זיקליות – בהתאם לשיר הנלמד . לחלק מהטקסטים יש הקלטה של קריינות מקצועית וכדאי להשתמש בה ( רלוונטי לספר בגרסה הדיגיטלית . ( אחר כך אפ שר לחזור ולקרוא את הטקסט במקהלה , בהקראה של תלמיד , בתפקידים - הכול בהתאמה לשיר . חשוב גם ליצור הזדמנויות לקריאה דמומה של השירים אחרי מפגש ראשון . סיפורים הילדים יכולים לקרוא קריאה דמומה בכיתה או קריאה מכינה בבית , המורה יכולה להתחיל את הקריאה , כדי להכניס את הילדים לאווירת הסיפור ואחר כך לבקש מהם להמשיך בקריאה דמומה . טקסטים קשים לקורא הצעיר ( מדרשים למשל ) כדאי שהמורה תקרא קריאה ראשונה בקול . לאחר שאלות ראשונות של בדיקת הבנה בסיסית , התלמידים יוזמנו לקרוא את הטקסטים בעצמם שוב . קריאה בקול על ידי התלמידים - בכיתה ב ייתכן שרמת הקריאה של תלמידים רבים תצמצם מאוד שימוש אסטרטגיה זו במליאה . יש לשים לב לא לתת למתקשים לקרוא בקול טקסט שעוד לא נלמד כדי לא להביך אותם ויש להיזהר מליצור קבוצת קריינים מצטיינים . לעתים אפשר להכין ילד / ילדה או קבוצה לקריאה של היצירה ברצף או בתפקידים . אפשר גם לקרוא את הטקסט בהדרגה תוך עצירות מתודיות . קריאת טקסטים עיוניים במהלך השנה כדאי לחשוף את הילדים באופן מודע לכל סוגי הקריאה ולהצביע על הסיבה או המטרה של שימוש בסוג קריאה זה או אחר . להלן סוגים שונים של קריאה : קריאה מרפרפת – קריאה לצורך התרשמות מהטקסט או עמידה על הנושא הכללי שלו . קריאה הדרגתית של הטקסט – קריאה של מקטעים לצורך הפקה מבוקרת של המשמעות . זאת הדרך שבה משתמשים כשיש צורך בבניית פיגומים בין קטע אחד למשנהו . קריאה דקדקנית של הטקסט – קריאה רציפה ומדויקת , מתאי מה לטקסטים שהן נושאם ו הן מבנם לא מסובך לקוראים הצעירים . קריאה סורקת לאיתור פרט אחד – אפשר להשתמש בה גם כקריאה שנייה של הטקסט . אפשר ורצוי להפעיל דרכי קריאה שונות לצרכים שונים על אותו טקסט .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר