עמוד:49

› אפשר לבקש מהילדים לומר מתי מברכים בכל אחת מהברכות ש"פתרו . " אפשר גם לתאר באוזניהם אירועים שמברכים בהם , ולבקשם למצוא את הברכות המתאימות . › כדאי להציע לילדים לספר על ברכות אחרות שמברכים בהן בבתיהם באותם אירועים ( למשל " ליל מנוחה , " " חלומות זהב / פז " כחלופות ל"לילה טוב . ( " › אם יש בכיתה ילדים דוברי שפות אחרות , אפשר לקיים בכיתה שיחה על ברכות בשפות אחרות , למשל – איך מברכים ברוסית לפני השינה ? מה התרגום המדויק לעברית ? › אפשר לשוחח בכיתה על המילה "שלום" ועל משמעיה ושימושיה השונים בעברית . פעילות , 2 סעיף א – › לילדים המתקשים עדיין בקריאה כדאי להקריא את הברכות , כדי למקד אותם בתוכן ובלשון ( זכר / נקבה / יחיד / רבים ) הברכות ולא בתהליך הפענוח . › העיקר בפעילות זו הוא זיהוי האירועים שלכבודם נכתבו הברכות . על הילדים להיעזר בידע העולם שלהם כדי לזהות את האירוע הנכון . כדאי גם לבקש מהילדים מראש לשים לב למילים הרומזות על האירוע בכל ברכה ולהצביע עליהן לאחר ההאזנה . פעילות – 3 סעיף ב – שאלו בכיתה אם אפשר לדעת לפי השורה הראשונה למי הברכה מיועדת . לפי איזו שורה מבינים זאת ? סעיף ג – כמובן , אפשר להחליף את " סבתא" ב"סבא" או בקרוב אחר , בהתאמה למצב המשפחתי של התלמידים . פעילות – 4 סעיף א – כדאי להציע לתלמידים מתקשים לקרוא את ה ברכות בקול . שמיעת המילים " לך" ו"לך" תקל עליהם לענות נכונה . סעיף ג – לילדים מתקשים כדאי להציע בחירה בין " לכם" ו"לכן , " כדי למקד אותם באפשרויות ההשלמה . זו הזדמנות לחזור ולהצביע על ההבדל בין שתי המילים . סעיף ד – הפעילות מכוונת לשימוש בלשון מתאימה ( צורת הריבוי בנקבה ) . כמובן , שישנה כאן הזדמנות לדבר על תוכן מתאים ל אירוע לכבודו כותבים את הברכה . פעילות – 5 פעילות זו מזמנת אפשרות לחזק ילדים אשר יש להם ידע בעוד שפות מלבד עברית ( כמו עולים חדשים ) ולהפוך אותם למעין מורים אש ר מקנים ידע חדש לכיתה . רצוי לסכם את הפעילות בסיומה ולדבר על מאפיינים של שפה ( כמו פנייה שונה לזכר ונקבה או יחדי / רבים ) והבדלים או דמיון בין שפות . פעילות – 6 פעילות זו מאפשרת טיפוח מיומנ ויות הדיבור וההאזנה בתוך מבנה של כמה משפטים : משפט הברכה וההצעה להתגברות על הבעיה . ראשית הילדים צריכים להקשיב לחבריהם ולאחר מכן עליהם להגיב בהתאם . חשוב להדגיש בפני הילדים להיות קשובים ורגישים כלפי כל דבר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר