עמוד:53

פעילות – 4 אפשר להציע לילדים להיעזר ברשימת החלקים הנדרשים בסיפור ב פעילות גם כ"מחוון" לבדיקת איכות העבודה עם סיומה . הילדים יעברו ויבדקו אם אכן נתנו את דעתם על ההנחיות , ואם הסיפור של ם וניתן להבנה ( הדבר נכון לגבי שני הסעיפים . ( בעבודה עם מתקשים כדאי לכוון את הילדים לשלב טרום -כתיבה , בזוגות . תחילה יחשבו על הסיפור שהם רוצים לספר , על תחילתו ועל סופו . אחר כך יספרו אותו בעל פה לבני הזוג . אם משהו לא ברור או לא הגיוני , ואם הסיפור לא רצוף או לא לכיד - בני הזוג ישאלו שאלות . רק אחרי השיח בעל פה יפנו הילדים לכתיבת הסיפור . פעילות – 5 סעיף א – בעבודה עם מתקשים כדאי לעבור שלב ביניים : הציעו לילדים לקרוא תחילה את שני המשפטים הראשונים ולהחליט מי הדובר בכל אחד – יובל הבן או יובל הבת . אחרי שיגיעו למסקנה שהפעלים הם הרלוונטיים להחלטה , הציעו להם לסמן את הפועל בכל משפט , ורק אז לקבוע מי הדובר . הסיפור " סכך לסוכה" מאת לוין קיפניס לפני קריאת הסיפור כדאי לבסס את הידע של התלמידים בנוגע ל ארבעת המינים שמברכים עליהם בסוכה : אתרוג , לולב , הדס וערבה . ידע זה חשוב להבנת הפניה של הילד דוד ל עצים המסוימים , ובמיוחד בפניה לעץ התמר ובקשר שלו ללולב . אוצר המילים של הסיפור אינו פשוט , אך המבנה שלו ברור והוא מסייע בהבנה . מומלץ להקריא את הסיפור בכיתה בקול רם . אין צורך להתעכב על כל מילה , אלא להבהיר רק את הנחוץ להבנה . היכולת להבין טקסט שלם גם אם לא מבינים את כל המילים שבו חשובה כשלעצמה . לאחר הקריאה כדאי לשאול את התלמידים על התרשמותם מהסיפור ועל נושאו העיקרי . בסיום הקריאה אפשר להמחיז את הטקסט בכיתה . בעבודה עם מתקדמים אפשר לבקש להוסיף בעת ההמ חזה גם תיאור של העץ . לדוגמה : " ברוש זקוף וגבוה , " " תאנה ירוקת עלים" ועוד . אפשר לשלב את התיאורים בפניות של דוד לעצים או בתשובות העצים לדוד . בעבודה עם מתקשים רצוי לפשט את הטקסט ולקצר את דברי העצים . פעילות , 2 סעיף א – מטרת המשפטים היא לסייע לתלמידים להבין את הכתוב בלי לעמוד על כל פרט . בהמחזת הסיפור בכיתה אפשר להשתמש במשפטים אלה לתפקידי העצים . פעילות – 3 סעיף א – איתור הפרט הנוסף הוא הזדמנות מצוינת לתרגל קריאה מרפרפת , ובעזרתה לאתר את דברי התמרה . סעיף ב – בעבודה עם מתקשים כדאי להציע לילדים " פיגום ; " להחזיר את הילדים לתחילת הסיפור ולחג המדובר , ולקשר זאת לידע חוץ -טקסטואלי - המנהג לברך על ארבעת המינים שהלולב הוא אחד מהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר