עמוד:58

פעילות , 11 סעיף ג – אפשר להציע לילדים נושאים לשאילת שאלות , למשל , אוכל אהוב , זמן הכנת שיעורי בית , מקום שאוהבים לבקר בו וכדומה . כלומר , לנסות לכוון לעבר כך שהילדים ישאלו שאלות עם מגוון של מילות שאלה ולא ישתמשו רק במילת שאלה אחת . הפרק : " משאלות " ( עמוד 21 בספר הלימוד ) הנושא : בפרק מובאים ארבעה שירים העוסקים במשאלות של ילדים ובכמיהה שלהם לשנות את מצבם : " הייתי הילד הכי קטן בכיתה " מאת יהונתן גפן , " מדברת" מאת נורית זרחי , " לו היה לי קרנף" מאת נורית אלטוביה , " והילד הזה הוא אני" מאת יהודה אטלס . מטרות הוראת הפרק : ההיבט הספרותי- אורייני – הפרק מזמין את הקוראים להתבוננות בנקודת הראות של אותם ילדים אשר מביעים משאלות וחלק מה ם אף היו רוצים לשנות את מצבם עקב סיבות שונות . מתוך כך יוכלו הקוראים להתבונן ברגשותיהם ובמחשבותיהם שלהם עצמם , כמובן בעזרת גילוי רב של רגישות ותיווך של המורים . מעבר לפן הרגשי מושם דגש לקשר בין המצב הרגשי של הדובר להיבטים צורניים של השיר והמטרה היא לעורר את המודעות להיבטים אלה בשירה . בעת קריאת השירים יובלטו כמה אמצעים ספרותיים , כגון חזרה על מילים או על משפטים המבליטה רעיון כלשהו או רגש הקשור למצבים מסוימים , וכגון אורכי הבתים או השורות היכולים לרמז על התוכן הספרותי הכתוב בהם . ההיבט הערכי – נוסף ע ל כך , השירים בפרק " משאלות" מתאימים לעיסוק ב"שונות . " אפשר לבחור שיר אחד או שניים ולעסוק בהיבטי השונות שעולים מהם לאחר הלימוד המוצע בספר לתלמידים , ואפשר לסכם את הפרק בדיון כללי , תוך התייחסות לשירים השונים . יש להתאים את העיסוק בנושא לילדים בכיתה ולוודא שהוא נעשה בזהירות ובכבוד כלפי ילדים שיכולים להיות מתויגים כשונים , כדי לא להעצים תחושות קשות . לעומת הילד ים הכי נמו כים בכיתה אפשר לשוחח על בעיות הילד ים הכי גבוהים , הילד ים השמ נים מדי או הרז ים מדי וכדומה . אפשר להיעזר באיור שבעמוד . 21 לצד הילדה המדברת ( בשירה של נורית זרחי ) אפשר לחשוב על ילדים שמואשמים בשתיקת יתר ; מול הילד שנראה בטוח בעצמו בשירו של אטלס אפשר לחשוב על ילד ים בייש נים שמסתתר ים מאחרים . בהקשר זה אפשר לקרוא בפני הילדים את השיר " הילד הביישן" מאת י הונתן גפן , המופיע בספר " הכוכבים הם הילדים של הירח . " בשיר " לו היה לי קרנף " עולה שהילדים האחרים מכנים את הדובר בשיר " מוזר . " מומלץ לדון בשאלה למה אנחנו נוהגים ככה בכל מי שהם " קצת אחרים , " האם צריך / כדאי לנהוג בהם אחרת ? האם כל אחד הוא בעצם "קצת אחר ? " האם התייחסות סובלנית , מקבלת ומכילה טובה רק לילד ים " המוזרים " או גם לחברים שמסביבו ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר