עמוד:121

אך מלווה באמונה , שמוטלת עלינו חובת הזיכרון וההתייחדות עם זכר הנספים בשואה " . גם אל מול ילדי כיתה ב , שכבר לומדים בבית הספר היסודי , צפות דילמות דומות . הבחירה בשיר שכתב ילד בגטו היא ניסיון להציע קירבה והגנה כאחד . הפעילו יות על השיר מובילות אל הבנת התמונה של ילד ה סגור בעל כורחו בגטו אל מול הפרח המסמל את החופש . הצמצום של המציאות הקשה ל דיאלוג דמיוני בין ילד לפרח עשוי להיות מתאים למידותיהם של ילד ים צעיר ים בכיתה . 'ב השיר כולל סיטואציה קצרה אחת , וקשה להבין את משמעותה ואת ע ו צמתה ללא ידע מוקדם , לכן מומלץ להסביר לתלמידים שהגטו היה מקום סגור ושלא הייתה כל אפשרות לצאת ממנו . כדאי להרחיב ולספר שהי הודים היו חייבים לעזוב את בתיהם ולעבור לגור בגטו . הגטו היה מקום צפוף מאוד , היה קשה להשיג אוכל , רבים חלו והיה קשה לקבל טיפול רפואי . רצוי לא להתחמק משאלות כמו " אבל למה הם לא ברחו " ? או " למה הצבא לא שחרר אותם . " ? ספרו שהמלחמה ההיא הייתה קשה וארוכה , היא התחוללה לפני שהיה לנו צבא גדול וחזק , ואי אפשר היה לעזור ליהודים שנסגרו בגטאות ולהציל אותם . נוסף על השאלות בכתב , כדאי לשאול את הילדים על מה שהרגיש משה ' לה כשראה את הפרח , על הקרבה בין שניים שהם קטנים ואוהבים להיות חופשיים , לשחק ( ילד ) או לצמוח ( פרח ) בכל מקום . הפרח שמעבר לגדר ממחיש את חוסר האונים של הילד הקטן , את געגועיו לצבעוניות , למשחק , לטבע , ולחיים שהיו לו לפני שבא לגטו . על פי רמת הקבוצה ומוכנותה כדאי לשקול להראות באינטרנט תמונות של בניינים בגטאות ( למשל מגטו טרזיינשטאט , ( שימחישו את האפרוריות , את הצפיפות , את סביבת החיים הקשה שילדים רבים נאלצו לחיות בה . השיר " לעולם" מאת נורית זרחי השיר טעון במטען רגשי כבד , הכרוך באבדן האב . חשוב שהמורים ייקחו בחשבון רגישות של תלמידיה ם לנושא , ו יבנו מהלך שמאפשר לכל ילד וילדה למצוא את דרכ ם בבטחה בתוך השיר וממנו . השיר מציג טענה נוקבת של ילדה לאלוהים , על שינוי סדרי עולם שפוגע בה . בתוך תמונות עולמה של ילדה מובלט היעדרו של האב , חסרונו בעיקר באירועים יומיומיים שגרתיים : חזרה הביתה אחרי משחק בחצר , יום הולדת , לימוד רכיבה על אופניים . ענ י ין הזיכרון מודגש הן בבית הראשון והן בשורה המסיימת את השיר . את השיר אפשר ללמד לקראת יום הזיכרון לחללי צה"ל . לצד משפחות שבהן חווים את האובדן והשכול , ואל מול תוכניות טלוויזיה ורדיו , שיחות המבוגרים , הצפירה והטקסים – יכול השיר של זרחי להציע זיכרון אישי אחד , נתפס ומובן לילדים . זו אולי גם הזדמנות לשוחח עם הילדים על שיר כדרך מיוחדת לבטא רגשות – הן עבור הכותבים / היוצר ים והן עבור הקוראים . 58 גולדהירש , א' . ( 4111 ) יום הזיכרון לשואה ולגבורה בגן הילדים . מתוך : אתר משרד החינוך , המינהל הפדגוגי , האגף לחינוך קדם יסודי : http : // cms . education . gov . il / educationcms / units / preschool / moreshet / tkasim / zicaronshoagvura . htm

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר