עמוד:126

מדרשי האגדה נכתבו בעברית ובארמית - בעיקר בארץ ישראל במאות הראשונות לספירה כחלק מספרות חז . " ל" הערות והצעות להוראת הפרק המדרש " מתן תורה " , שמות רבה כט אפשר לספר לילדים על מתן תורה לפי התיאור בתורה כרקע לתיאורו במדרש . " אנוכי ה' אלוהיך" היא ההתחלה של הדיבר הראשון בעשרת הדיברות . אפשר לומר זאת לילדים , כדי שיבינו את הקשר בין המשפט הזה לבין המדרש " מתן תורה" . כדאי לקרוא את המדרש בקול ולתת לדממה למלא את הכיתה , וכך להדגים , ללא מילים , את האווירה המתוארת בו . אפשר ליצור הדמיה קולית של הדממה הזו ולהנגידה לחיי היומיום : ליצור עם הכיתה המולה של קולות שגרתיים ( צעקות , פטפוט , קרקורים , טרטורים ועוד , ( ואז להשקיט את כולם בבת אחת ולבקש מהם לעבור לדממה מוחלטת . לאחר ההתנסות כדאי לדבר עם התלמידים על מה שהם מרגישים , ולשאול למה היו קשובים פתאום . פעילות - 2 אפשר להדגים לתלמידים כיצד חזרה על עוד ועוד פרטים כדי לתאר מה לא זז ומה לא השמיע קול , מעצימה את התיאור הדרמטי והמותח . אפשר לשאול את הילדים : מה יותר משפיע לדעתם על הקוראים : משפט אחד כגון " שום דבר לא התנועע ושום דבר לא השמיע קול , " או התיאור המפורט של סוגי הקולות שלא נשמעו ושל סוגי התנועות שלא נראו , כפי שמובא במדרש . 61 מתוך הערך " מדרש אגדה " המופיע באתר : לקסיקון לתרבות ישראל של מט " ח http : // lexicon . cet . ac . il / wf / wfTerm . aspx ? id = 703

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר