עמוד:127

פעילות – 3 החזרתיות מדגישה ומעצימה את כל הנושא של השקט שהשתרר ולפיכך את גודל המעמד . אפשר להעיר על עוד מלים הקשורות בשתיקה ובחוסר תנועה ( דום , דממה , שקט וכן הלאה . ( קטע המידע " נעים להכיר : רבי יוחנן ורבי אבהו " פעילות - 1 בפעילות זו שוב נפגשים הילדים עם אסטרטגיה של סיכום מידע – טבלה . הצגת הפרטים בטבלה היא תמציתית ומסודרת . הפרטים מוצגים זה מול זה בהתאמה . ניתן להכין טבלה נוספת ובה לכתוב את התשובות לשאלות המוצגות בטור הימני של הטבלה ואז לערוך השוואה בין שני האישים . המדרש " הטעם המיוחד של שבת" זו הזדמנות להכיר לילדים כמה ממאפייניה של השפה מתקופת החכמים . אפשר לבקש מן הילדים למצוא את המילים המסתיימות בנו"ן סופית , כגון " תבשילין , " "צוננין" ו"רותחין , " ולומר להם שאם יחליפו את הנו"ן הסופית במ"ם סופית יוכלו לזהות את המילה . אפשר להזכיר בכיתה את השיר " מה נשתנה" ואת המילים " אוכלין" ו"יושבין , " הנזכרות בו , ולומר להם שגם השיר הזה נכתב בתקופה שבה דיברו עברית " כזאת . " לא כדאי להרחיב בדיבור על מאפיינים אחרים או על תקופות שונות . המטרה היא , בין השאר , לתת לתלמידים " לטעום" רובד אחר בעברית , ובעיקר – להראות להם שהם יכולים להסתמך על ידע קודם , כמו : מילות השיר " מה נשתנה" והחלפת הנו " ן הסופית במ " ם סופית כדי להבין את המילים שלא הכירו ( אפשר להדגים להם את הקשר בין צורת הפועל ברבים של המילה , למשל , "מבשלים" לבין שם העצם "תבשילין" . ( בהמשך הפרק מופיע טקסט העוסק בשפה המיוחדת של המדרש . פעילות – 5 אפשר לבקש מן התלמידים להעלות על הכתב את הסיפורים שלהם . לשם כך ניתן להפנות את התלמידים להשתמש במחוונים המסייעים לכתיבת סיפור המוצגים בספר ( לדוגמה , בפרק " סיפור משפחתי . ( " קטע המידע " נעים להכיר : רבנו ( רבי יהודה הנשיא ) ואנטונינוס " פעילות , 1 סעיף ב – כדאי להעתיק את מודל הטבלה המוצגת בעמוד 021 ולענות על השאלות אודות יהודה הנשיא בתוך הטבלה . לגבי שאלות שאין עליהן תשובה בקטע המידע אפשר לכתוב " אין תשובה בקטע . " קטע המידע " השפה המיוחדת של המדרש" יש לקשר טקסט זה עם הטקסט המדרשי שנקרא מוקדם יותר , " הטעם המיוחד של שבת . " טקסט זה נותן מידע על אודות השפה ו על חלק מהמילים המצויינות בסיפור על השבת . זוהי הזדמנות ל חזור ול העלות למודעות את הנושא של טקסטים מידעיים שתפקידם להסביר ולתת מידע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר