עמוד:61

פעילות 3 העבודה עם דימויים ויזואליים מתאימה מאוד לעבודה עם שירה . המשמעויות המובלעות הן הפעילות בחוויית הקריאה וה צפייה והן מורגשות יותר מאשר מעוב דות . במקרה הזה ( ויש דרכים רבות לחבר בין השניים ) הדיאלוג בין שיר לדימוי ויזואלי מזמין לשיטוט בעולם של דמיון , והפעילויות מזמינות המללה של התכנים שלו . סעיף א – › סביר להניח שהילדים יבינו שלא מדובר במדרגות " אמ יתיות , " שלעולם אין " באמת" מדרגות . עם זאת , ההמללה וההמשגה של התכנים המטפוריים אינה פשוטה . מטרת העבודה עם דימויים ויזואליי ם היא לפתוח את המטפורה , לעורר ולהעלות משמעויות והקשרים מתוך התבוננות בתצלומים של מדרגות . › חשוב לשים לב , שהשאלה אינה איך נראות " מדרגות העולם , " אלא איזו מהתמונות מעלה את המטפורה הזו בדמיון . אין כאן ניסיון לקבע את המטפורה , אלא לפתוח אותה . משום כך התמונות הן גם מגוונות באופיין , וגם לא כולן לגמרי ריאליסטיות . › יש כאן הזמנה לתנועת הלוך ושוב בין המטפורה לדימוי הוויזואל י : הילדים מתבקשים להתבונן בדימויים הוויזואליי ם לאור המטפורה , ואז לחזור אל המטפורה עם המחשבות והתחושות שעלו משם , לבחון מה מדויק ומה מתאים עבורם . סעיף ב – › יכול להיות , שעבור חלק מהילדים , המ ילה " עניינים" לא תהיה מובנת בהקשר זה . כדי לסבר את האוזן אפשר לתת דוגמאות משיח של מבוגרים : " יש לי המון עניינים לסדר בעבודה ... יש לי הרבה עניינים על הראש ... אני עסוקה עכשיו בעניינים שלי . " ... › אפשר לשוחח עם הילדים על ההיגד " יש לי לב , יש לי שכל , " ולשאול : מה יש בלב ? מה יש בשכל ? או לבקש מהם לצייר שני עיגולים ( או צורות אחרות ) ולכתוב דברים שיש בלב ודברים שיש בשכל . › אפשר לשאול את הילדים אם לדעתם , הילד היה רוצה לומר את ארבע השורות האחרונות למישהו , ואם כן – למי . רעיון לפעילות נוספת : הכותרת שמופיעה בספר היא השורה הראשונה של השיר . בסיום העבודה , אפשר לבקש מהילדים ל הציע כותרת לשיר . השיר " מושלמת" מאת נורית זרחי הערות כלליות החוויה שעליה מדברת הילדה בשיר מוכרת לילדים רבים – העמידה תחת שבט של ביקורת בעניינים קטנים כגדולים , תחושה של אי התאמה ואי הצלחה לעמו ד בציפיות , שהן לעתים שרירותיות ( כמו הציפיות להתנהגות " נימוסית . ( " נורית זרחי נוגעת בחוויה הזו בתערובת של רגישות והומור דק ,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר