עמוד:82

מכתב מספר 3 מסבתא פעילות 5 מטרת הפעילויות בסעיפים א ו-ב היא לעזור לתלמידים להבין מה הם כבר יודעים , על מנת שיהיו להם רעיונות לשאלות בפעילות הבאה ( 3 ) על דברים שהיו רוצים לדעת על ילדים מסרי לנקה . פעילות 3 חשוב לזכור כי תימצא בכיתה שונות ברמת השאלות בהתאם ליכולות התלמידים . העבודה בזוגות יכולה לקדם את העיסוק בנושא שאילת שאלות עבור כלל הילדים ובפרט עבור מתקשים . אפשר ורצוי לבחון את ההתקדמות ביכולת לשאול שאלות אצל המתקשים לפי אמות מידה שונות מאלה של שאר הכיתה . לדוגמה : ניתן להחליט כי היעד עבור תלמידים מסוימים הוא יצירת שאלות בעזרת שתי מילות שאלה שונות והצבת סימן שאלה בסוף שאלה , מבלי להתייחס לשאר הקריטריונים שהוצגו לתלמידים בפעילות . עצם מציאת השאלה וניסוחה הם החשובים . אפשר לעבוד בע ל פה כפעולה מקדימה . פעילו ת לקראת סיום זוהי פעילות כתיבה ללא זיקה לטקסט . נלווה לפעילות מחוון שיכול לסייע לתלמידים להעריך את כתיבתם ולתקנה או לעדכנה . הצעה לפעילות משחקית בנושא שאילת שאלות עבדו בקבוצה או בזוגות : הכינו את המשחק שלפניכם ושחקו בו . " החייזר" דמיינו שהגיע לישראל חייזר ( יצור מכוכב אחר בחלל . ( אחד התלמידים בקבוצה ישחק את תפקיד החייזר . שאר התלמידים בקבוצה צריכים לשאול את החייזר שאלות שמסקרנות אותם בקשר אליו . מי שמשחק את החייזר צריך לענות על השאלות בעזרת הדמיון . איך מכינים את המשחק ? הכינו קלפים מני יר פשוט או מבריסטול . כתבו על כל קלף מילת שאלה אחת ( איך , למה , מה , מי , כמה , מתי , היכן , האם , כיצד . ( אפשר שיהיו כמה קלפים עם אותה מילת שאלה . אפשר גם שאלות ללא מילת שאלה , לדוגמה : " יש לך . " ? .... הכינו גם קלף 'ג " וקר" ( ציירו עליו פרצופון . ( איך משחקים ? על התלמידים להרים קלף לפי תור ולשאול את החייזר שאלה בעזרת מילת השאלה שמופיעה על הקלף . אם תלמיד הרים את קלף הג'וקר , הוא יקבע באיזו מילת שאלה להשתמש . אם אין רעיון ל שאלה , התור עובר הלאה , לבא אחריו והוא ישחק 4 תורות . המנצחים הם אלה ששואלים את מספר השאלות הרב ביותר . בספר " ושיודע לשאול" אפשר למצוא עוד רעיונות ל משחקים " תחרותיים" בנושא וגם לקרוא על הנושא . 53 גלובמן , ר ' וקול א , ע' . ( 0224 ) ושיודע לשאול : שאילת שאלות על-ידי ילדים כמרכיב בתהליך של פיתוח לומד עצמאי . הוצאת רמות : אוניברסיטת תל- אביב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר