עמוד:136

פעילות 5 דוגמאות לנקודות דמיון בין השירים : - בשניהם יש גברות בנסיעה - בשניהם השיר מספר סיפור - בשניהם יש חזרות - בשניהם יש חריזה - שניהם משעשעים ויש להם בית אחרון מפ תיע דוגמאות לנקודות שוני בין השירים : - אופי החזרות שונה ( בתי- שיר שלמים שחוזרים מול משפטים בודדים ) - משלב לשוני אחר : גבוה מול יומיומי - עולם תוכן שונה : נסיעה באוטובוס – מוכרת , נסיעה בת שלושה ימים ברכבת – פחות מוכרת . - נקודת מבט שונה : ב"גברת עם סלים" נראה שהסיפור מסופר מנקודת מבט של מי שנמצא בתוך הסיטואציה " ) תראו איך היא תופסת "ב . ( " .. גברת עם כלבלב" נדמה שזה מספר חיצוני שמשקיף על הנעשה . פעילות 3 כדאי לשאול מה הילדים מבינים מ"עיתוני" – מה זה בעצם , למה " עיתוני" ולא " עיתונים" ( חריזה ) , ואיך זה גורם להם להרגיש ( מצחיק , משעשע , מוזר . ( .. הצורות הן צורות נסמך ללא סומך . גם ילדים שאינם מכירים את כללי הסמיכות מזהים שחסר חלק . המורים יחליטו , על פי תכנית ההוראה שלהם , אם להרחיב בנושא הסמיכות , ולהשתמש במושג או להסתפק בעיסוק בתופעה . אם תלמידים ישאלו אי ך המשוררת בוחרת בצורה לא שלמה , כדאי לדבר על חופש היצירה של המשוררת ולהרחיב מעט בעניין הבחירה . מגוון התשובות יכול להיות רחב ( זה מצחיק , בגלל החרוז , איננו יודעים , זה לא משנה , כבר פירטה דיה ) . הצעה להרחבת ההשוואה בין השירים ( אולי רק לתלמידים מתקדמים ) – מכיוון ששני השירים עוסקים בגברות ובנסיעות , ההשוואה ביניהם חושפת את ההבדל ב"זמן השיר : " " גברת עם כלבלב" מתאר מסע של שלושה ימים . גברת עם סלים – פרק זמן של דקות . ובכל זאת , שניהם ארוכים , ותופסים הרבה מקום על הדף . כדאי להקדיש קצת זמן לבחינת הרעיון שהזמן הדרוש לקריאת שיר ( או סיפור ) אינו זהה לזמן המתואר בו , ושאותו מספר שורות יכול לתאר יחידת זמן ארוכה מאוד או קצרה מאוד . o אפשר לשאול את התלמידים כמה זמן עובר בתוך השיר מתחילתו ועד סופו ולבקש שיסבירו איך הם יודעים ( הרכבת נוסעת שלושה ימים , ההתארגנות באוטובוס לוקחת כמה דקות ) . o אפשר להציע שיסתכלו בשירים אחרים המופיעים בספר , ויבדקו מה ו "זמן השיר" שלהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר