עמוד:211

מערכת ספלי תה מפלסטיק לעשרים וארבעה אנשים , מנוי על עיתון לחובבי-דיג וכן הלאה" ( עמ' . ( 01 ובכן , הגברת ברטה עמד ה מול חבילה גדולה שלא ידע ה מה יש בה , אף כי היו לה כמה השערות ( עמ' . ( 00 גם מכתב שצורף לחבילה ( עמ' ( 04 לא פתר את התעלומה . בהסירה את נייר האריזה היא מצא ה קופסת שימורים ענקית – " גבוהה בערך כמו מטרייה ועבה כמו עץ בן שלושים שנה" ( עמ' . ( 03 לאחר התלבטויות ארוכות משכה ברטה בטבעת של קופסת השימורים . הקופסה נפתחה , " ובחדר היה ריח של חומרי-חיטוי ושל אוויר מעוקר , ריח של בית חולים" ( עמ' . ( 02 בקופסה ישב יצור אנושי קטן , ננס ממש , שאמר לה "שלום , אמא . " ! אחרי שהתגברה במידה מסוימת על תדהמתה ושפכה עליו תמיסה מיוחדת לפי הוראות המפעל , הפך היצור לילד , ילד כ בן שבע רגיל למראה . בתוך קופסת השימורים היו גם תעודת לידה ומסמכים אחרים , שכולם אישרו כי הילד יהיה מעתה בנם של ברטה בר-טל ואפרים ירחמיאל בר-טל ( בעלה של הגברת בר-טל שנעלם לפני שנים , ( ושמו – שמריהו . הגברת ברטה ל א זכרה מתי , אם בכלל , הזמינה ילד ממפעל כלשהו . בסופו של דבר שכנעה את עצמה שאת ההזמנה עשה בעלה אפרים עוד לפני שעזב את הבית . מכול מקום , שמריהו מצא חן בעיניה והיא החליטה להשאירו בביתה . ומכיוון שפנה ואמר לה " בוקר טוב , אמא" החלו לנבוט בה רגשות א ימהיים שמעולם לא ח שה . כך נפתח הסיפור המצחיק , המפתיע , המרגש והמרתק על שמריהו מקופסת השימורים . ילדים המיוצרים במפעלים אינם דומים לילדים הבאים לעולם כדרך הטבע ; הם ישרים להחריד , הגונים , מנומסים להפליא , חסכנים , מודעים לכל חובותיהם ועושים ברצון כל מה שמצופה מהם ( דוגמאות רבות בעמ' . ( 31-44 איך יסתגלו ילדים כאלה לעולם שמחוץ לקופסת השימורים ? דרכו של שמריהו בעולם האמי תי לא הייתה סוגה בשושנים : איתרע מזלו ( או שמא התמזל מזלו ? גם זו שאלה מעניינת לדיון (! והוא הגיע לביתה של אישה מוזרה לכל הדעות , שחייה רחוקים מלהיות מופת של סדר וניקיון , של קשרים אישיים ושל אחריות אישית ומחויבות לעבודה , של חביבות ושל מאור פנים במגעה עם העולם שמחוץ לביתה . דוגמאות בשפע מצויות בעמודים הראשונים של הספר . היא אמנית , מורדת באופנה המקובלת ובועטת בכל המוסכמות של ניהול משק בית וחיי חברה – בלא התלבטויות או הרהורי חרטה . " היא לא התכוונה להרגיז איש " ( עמ' ;( 41 היא פשוט השתדלה ל חיות על פי הבנתה . אחרי שהתגברה על הגמלוניות הראשונית ביחסיה עם שמריהו הייתה לו לא ם אוהבת , הוגנת ו אכפתית . מעלותיו של שמריהו היו לחולשותיו כשהתברר שלא הייתה בו גמישות ; הוא היה נאמן לעקרונות שלמד במפעל בלי יכולת להתאים את התנהגותו למציאות : בבית ציית והשתוקק לרצות את המבוגרים , עד שהמסרים ששמע מברטה ומנחום התנגשו עם הערכים המוסריים שהיו נטועים בו ( ראו למשל את הוויכוח על זכות התנין לחיות , ( עמ' . ( 32-33 בכל מקרה של התנגשות בין הוראה שקיבל לעיקרון שהיה מובנה באישיותו , נקלע שמריהו למצוקה וסבל מרגשי אשמה קשים ( עמ' . ( 32 שמריהו היה למדן חרוץ ולא היה זקוק לתוכחות ולנזיפות כדי להוסיף ידע . במערכה הנצחית שבין מורה לתלמידים הוא בחר ביושר – ספג ביקורת קשה מן הילדים והיה בלתי אהוד בלשון המעטה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר