עמוד:215

הכפולה השישית מחזירה את הקוראים לעובדה שהסיפור מסופר בגוף ראשון ; הילד המספר הקרוב לעצמו מתאר בפירוט מה הרגיש ומה חשב לאחר שארוחת הערב נגזלה ממנו : " הייתי מלא כעס . חשבתי שלעולם לא אסלח לו . " ... את המילים מעצים האיור , המזכיר לקוראים את אפרוריות החיים ואת דלותם , בעיקר כשנ מנעה " שמחת הלחם . " הכפולה השביעית היא נקודת מפנה בסיפור : " למחרת תלה אבא את המפה . היא תפסה קיר שלם . החדר שלנו הוצף בצבעים . " במרכז הטקסט והאיור עומדים הצבעים שהיו חסרים כל כך בחיי העוני והבדידות של המשפחה הקטנה . זהו הצוהר שפתח האב לבנו , כדי שרוחו לא תימק בגלות המדברית שאין בה מה שיקשר את הילד אל עולם התרבות ; תחת העולם האמיתי , הרחוק מהישג יד , נתן האב לבנו עולם-של - נייר , צבעוני ורב חידות , גן עדן לסקרנים . בהמשך הסיפור מתוארים ההשראה שהעניקה המפה לילד הפליט , וההנאות ששאב ממנה בעזרת דמיונו וחושיו : מהש מות החדשים על צליליהם המוזרים ( כפולה שמינית , ( ממגע דמיוני של גופו בנופים שתיארו צבעיה ( כפולה תשיעית , עשירית , ( מביקורים דמיוניים שערך במקומות שהכיר או דמיין את תרבותם ( כפולה אחת עשרה ) ומן הטעמים שהבטיחו לו המקומות האלה , ומן ההשתאות נוכח פלאיו של העולם כולו שנפרש על המפה – בעזרת דמיונו . המראות , הצלילים , התחושות והטעמים אינם מופיעים , כמובן , על המפה ; אבל המפה הייתה עבורו חלון קסמים שדרכו הצליח להמריא אל מעבר לערבות המאובקות אל העולם , שמבחינת האב היה מקור לשמחת חיים , לסקרנות , לאופטימיות , לידע ולתקווה . בסופו של דבר הילד מבין מה עשה למענו אביו : " וכך ביליתי הרבה שעות קסומות הרחק - הרחק מהרעב ומהמחסור . " האיור בכפולה האחרונה ( לפני העמוד שבו " הערת המחבר ( " סוגר את מעגל הסיפור ומחזיר את הקוראים אל האיור שעל הכריכה . בשני האיורים הדומים זה לזה יש פרטים המייצגים את השפע ואת המגוון שבעולם בכל תחום . חשוב להתייחס לדמותו של הילד המעופף באיור שעל גבי הכריכה ( ובכמה מהכפולות האחרונות בספר ) ולשוחח על תחושת החירות שהקנו לילד ההתבוננות במפה והשיטוט על פניה . תחושת החירות והמעוף עומדת בניגוד חריף לחיים של אין ברירה בארץ דלה ונידחת , ומאפ שרת לרוחו של הילד לפרוח על אף עליבותה של המציאות . לקראת סיום , הילדים יכולים לשתף את חבריהם בסיפורים על מקומות המוכרים להם מספרים או מתכניות טלוויזיה א ו ששמעו עליהם מקרובי משפחה . אפשר להרחיב את הדיבור מול מפת עולם ( מודפסת או דיגיטלית ) ולפתח שיח בעזרת שאלות כמו : לאיזה מקום הייתם רוצים להגיע ? מה מסקרן אתכם ב ? ... מה הייתם עושים אילו נסעתם ל ? ... וכו . ' בעמודו האחרון של הספר , ב"הערת המחבר , " אורי שולביץ מספר על חייו ומציג נקודות ציון מהתפתחותו כאמן עוד בילדותו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר