עמוד:219

› כמובן , כדאי להתבונן באחד מרגעי השיא בסיפור – החלטתן של הילדות להתחלף במראה , כדי ליצור זהות מוחלטת ולמנוע את הפרדתן זו מזו . בהקשר זה בולטת הקונוטציה לספר הנפלא אורה הכפולה מאת אריך קסטנר , שגם בו ניסו הבנות לכפות שינוי על המבוגרים . תוך כדי קריאה בפרק 40 כדאי לשאול האם גם כאן יביא הביקור בן השבוע לשינוי ? . 4 מהפכת התפוזים של מתי מאת תמי שם טוב , איירה רחלה זנדבק , הקיבוץ המאוחד , 5555 תמי שם טוב ( 0212 ) היא סופרת ישראלית החיה בתל אביב . עסקה בעיתונאות , כיום כותבת מחזות וסיפורים . נפגשת עם ילדים ובני נוער לשיחות על ספרות . ספרה הראשון , רק בשביל מילי , ( 0226 ) זכה בפרס זאב לספרות ילדים ונוער לשנת תשנ"ט . ספרה ואיך קוראים לך עכשיו ( 4110 ) מבוסס על סיפור אמיתי וגיבורתו היא ילדה יהודיה החיה בהולנד בזמן השואה ; הספר זכה בפרס יד ושם למפעלים חינוכיים ובפרס זאב לספרות ילדים ונוער לשנת תשס"ח . בספר הסיפור על אליעזר בן יהודה ( 4101 ) תיארה תמי שם טוב לקוראים צעירים את חייו ואת מפעלו האדיר של מחייה השפה העברית . הספר אני לא גנב , שעלילתו מתרחשת בין כתלי בית היתומים של יאנוש קורצ'ק בוורשה , זיכה את תמי שם טוב בפרס " דףדף" לשנת תשע"ב . מהפכת התפוזים של מתי הוא סיפור בגוף ראשון שמספרת ילדה לקוית למידה . מתי פותחת אמנם באזכור " מהפכת התפוזים" שבשם הספר , אך איננה מ סבירה במה מדובר , ומתחילה את סיפורה מהימים שבהם למדה בכיתה ג ולא ידעה לקרוא ולכתוב . המסגרת הרגשית של הסיפור היא הקשר הנפלא שבין מתי , ש עדיין איננה יכולה לקרוא לבין סבתה , שעיניה הולכות ונחלשות והיא כבר איננה יכולה לקרוא בעיתון . הילדה וסבתה מגיבות בדרך דומה , שתיהן מסתירות את מצבן : סבתא מסתירה את מצב עיניה מבנה - אביה של מתי , ומתי מסתירה את הקשיים שלה מסבתה ומניחה לה להאמין ש"יש לה מזל עם הנכדות , ששתיהן כל כך חכמות ומצליחות בלימודים" ( עמ' . ( 00 בפרק הראשון מתוארים הביקור של מתי אצל סבתא והברית שהשתיים כורתות ביניהן : מתי מציעה להקריא לסבתא מהעיתון ( אף שברור לילדה שאין ביכולתה לעשות זאת , ( וסבתא מבקשת ממתי לא לגלות להוריה את מצבה האמ יתי של סבתא . זוהי נקודת הפתיחה של הסיפור . בביקור הבא של מתי אצל סבתא מתברר שסבתא לא זו בלבד שלא שכחה את הבטחתה של מתי , היא אף מספרת באריכות כמה אהבה והיטיבה לקרוא בילדותה . מתי איננה מעלה על דעתה לגלות לסבתא את האמת , ונוקטת באסטרטגיה שמשתמשים בה ילדים לקויי למידה רבים ; היא אוחזת בטקסט ( עיתון במקרה זה , ( מתבוננת בתצלומים ( כלומר נעזרת בהקשר ) "ו – מקריאה" מהדמיון ; למשל , למראה תצלום של בניין בבנייה היא אומרת לסבתא : " בתל אביב בונים בניין של חמישים קומות" ( עמוד . ( 00 שאלותיה של סבתא גורמות למתי להעמיק את העמדת הפנים , והיא מוסיפה פרטים כיד הדמיון .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר