עמוד:101

פעילות 5 סעיף א- כל אחד מהעצמי ם שהמוזכרים בשיר , זוכר חלק אחר מירושלים של תקופת המכבים . לגבי שלושה מהעצמים מצויין במפורש מה הוא זוכר , ואילו לגבי גרגר באבק מוזכר רק כי הוא הגיע ממודיעין על סנדליו של יהודה המכבי . אפשר לבקש מהתלמידים לזהות מיהו יוצא הדופן מבין שלושת העצמים , ואחר מכן לבקש מ הם לספר מה לדעתם זוכר גרגר האבק . ניתן גם להציע משימת כתיבה , בה יתבקשו התלמידים לספר בהרחבה מזכרונותיו של אחד מבין העצמים המוזכרים בשיר . סעיף ב- מבחינה קונקרטית , ניתן ללמוד מהשיר על המצאותם של עצי זית , בית המקדש ונקבת השילוח בירושלים , וכן על קיומו של קשר בין ירושלים למודיעין וליהודה המכבי . מבחינה רעיונית , השיר מעביר את המסר כי ירושלים היא עיר בעלת עבר והיסטוריה משמעותיים , וכי שרידים מארועי העבר עדיין נמצאים בה . פעילות 6 כדאי לעסוק בהזדמנות זו במאפיינים הצורניים והמבניים של השיר : חלוקה לבתים , בכל בית ארבע שורות קצרות , בכל בית נזכר עצם מסוים תוך אזכור מיקומו בירושלים , תאור של אותו העצם והקשר שלו / זכרונו מימי המקדש . פעילות 7 חג החנוכה-מלחמת המכבים ביוונים - היא אחד מהאירועים ההיסטוריים הקשורים לי רושלים , כפי שנזכר בתשובה לשאלה הקודמת . בדרך זו ניתן לקשר בין הפעילות הקודמת לפעילות זו . בעבודה עם תלמידים מתקשים אפשר לרמוז כי הקישורים לחנוכה נמצאים בסיומות הבתים . כדאי גם להסביר את הביטוי : " אור שמונת הימים . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר