עמוד:28

הנאורות מבררת את יחסה אל הדת הרעיונות החדשים יצרו בקרב הוגי הדעות של הנאורות יחס מורכב אל הדת . בתקופה זאת המשיכו להתקיים המגמות שהחלו במאה 16-ה ואשר ביקרו את הדת ואת מוסדות הכנסייה ( עמ' . ( 14 אחד האישים הבולטים בביקורת כלפי הדת ובמאבק לסובלנות דתית בצרפת היה וולטר . לעומת מגמות אלה צמחו באותה תקופה השקפות אשר האדירו את עליונות האל בעולם . מציאות מורכבת זאת עוררה קושי בהבנת היחס של הנאורות כלפי הדת , ויצרה בקרב חוקרים מחלוקת בסוגיה זאת . חלק מהחוקרים טוענים שתקופת הנאורות התאפיינה בביקורת על הממסד הדתי ובתהליכי חילון שהתחוללו בקרב האנשים בני התקופה . לטענתם של חוקרים אלה , עיקר ביקורתם של הוגי הנאורות הופנתה כלפי מנהגם של הכמרים הקתולים לשלוט במאמינים באמצעות הפחדה הנוגעת ליום הדין ולגורל הממתין לחוטאים בעולם הבא . הוגי הנאורות סברו כי אין סתירה בין הדת ובין התבונה , ועל כן אין לטעון בשם הדת טיעונים שאינם מתקבלים על השכל הישר . בכך הדגישו הוגי הנאורות את הדרישה מבני האדם לחשוב בכוחות עצמם ולהימנע מלקבל את התובנות שהוכתבו להם על ידי בעלי סמכות כלשהי , בהם גם בעלי הסמכות הדתית . חוקרים אחרים , לעומתם , סבורים שתהליכי החילון שאפיינו את המאה 18-ה לא באו לידי ביטוי בחילונם של האנשים אלא בעיקר בחילונה של המדינה , כלומר : הם התבטאו בהיחלשות מעורבותה של הכנסייה בניהול המדינה . חוקרים אלה מצביעים על מגמות של התחזקות דתית דווקא של האוכלוסייה , ולא של חילון . את מגמת ההתחזקות הדתית בתקופת הנאורות החוקרים מזהים , קודם כול , בהשקפת העולם של הוגי הנאורות , שרובם היו אנשים דתיים . מלבד זאת אפשר להצביע על מגמות רבות של התחזקות דתית שהתרחשו במאה הזאת דווקא . למשל , התפתחותה של הכנסייה המתודיסטית באנגליה . כנסייה זאת ראתה בנצרות דת תבונית ועודדה את חבריה לקרוא את כתבי הקודש הנוצריים בעצמם , מבלי להזדקק לפרשנות של איש דת , ולפרש אותם באמצעות התבונה . ( תפוצתה של הכנסייה המתודיסטית הייתה רחבה במיוחד במושבות של צפון ארצות הברית ( . " הקריאה בתנ . "ך" תחריט , ז'אן בפטיסט גרוז , 1753 . 1 מה ניתן ללמוד מן התחריט על חשיבותו של התנ"ך בעיני בני המשפחה ? . 2 מה ניתן ללמוד מן התחריט על חשיבותה של הדת לגבי האדם הפרטי בן המאה ? 18-ה . 3 חוו דעתכם : לאיזו מגישות המחקר זוכה לחיזוק בתחריט – זו המבליטה את החילון או זו המדגישה את ההתחזקות הדתית ? נמקו . פרנסואה-מרי ארואה וולטר - ( 1778-1694 ) סופר ומחזאי וגם חוקר בתחומי המתמטיקה , הפיזיקה , החברה והמדינה . שימש כהיסטוריון החצר של מלכי צרפת ופרוסיה . בשנת 1717 נאסר בגלל פרסומיו , ופעמיים נאלץ לגלות מארצו . חילון - מושג המבטא את מה שאינו מקודש , ששייך לחיי החולין , חיי היום יום הארציים . כחלק מתהליכי המודרנה הועבר הבסיס התרבותי של החברה מהתחום הדתי אל העולם הארצי . בעבר היה לדת ולנציגיה מקום מרכזי בניהול חיי הפרט והחברה . תהליכי המודרנה העצימו את מקומו של הרצון האנושי בניהול חיי הפרט והמדינה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר