עמוד:37

מה בין נאורות לרומנטיקה לצד הנאורות התפתחה באירופה בשלהי המאה 18-ה תנועה מחשבתית נוספת - תנועת הרומנטיקה . תנועת הרומנטיקה הייתה תנועה-בת של הנאורות , ובה בעת הייתה זאת תנועה שיצאה נגד רבים מרעיונות הנאורות . בדומה להוגי הנאורות , גם הוגי הרומנטיקה העמידו את האדם במרכז , אך בשונה מהם הם שמו דגש על הרגש ולא על התבוניות והחשיבה הביקורתית . מלבד הדגש על הממד הרגשי , נבדלה הרומנטיקה מהנאורות בהיבטים רבים . במקום התפיסות האוניברסאליות המכלילות והמנסות ללמוד על אופיים של כל בני האדם , דגלה הרומנטיקה בתפיסה הפרטיקולריסטית - תפיסה בדלנית ייחודית המנסה למצוא את " רוח העם , " כלומר , את השונה בכל אומה ואת המייחד כל אומה . במקום להביט קדימה אל העתיד , ביקשו הוגי הרומנטיקה להחיות את העבר הימי-ביניימי . הם חפצו בעיצובו של משטר מודרני , אבל ביקשו למצוא גם את העולם הקסום והמרגש של הנסיכים והאבירים . במקום השאיפה לידע ולרכישת השכלה הם נשאו עיניהם לפרימיטיבי , לפראי וללא-מתורבת . במקום לברר בצורה תבונית מהו המצב הטבעי , הם שאפו להתחבר אל הטבע עצמו . לרומנטיקה היו ביטויים רבים בהגות , בספרות ובאמנות , והייתה לה השפעה רבה על תהליכים היסטוריים שליוו את המאה . 19-ה לדעת חלק מהחוקרים הייתה זאת התנועה הגדולה ביותר ובעלת ההשפעה הגדולה ביותר במאה העשרים . חוקרים אלה קוראים תיגר על עמיתיהם , אשר העמידו את הנאורות הרציונאלית במרכז השיח ההיסטורי והכתירו אותה בכתר התנועה המרכזית של העת החדשה . מה בין נאורות לרומנטיקה ? . 1 מדוע בחר הצייר בכנסייה ובעץ האשוח כסמלים ? . 2 מה רצה הצייר לבטא בחיבור בין שני הסמלים האלה ? . 3 חוו דעתכם : מדוע הכנסייה מצוירת בתוך מעטה של ערפל ? . 4 כיצד מייצג הציור את רעיונות הרומנטיקה ? " נוף חורפי עם כנסייה . " הצייר הגרמני קספר דויד פרידריך , . 1811 הצייר נחשב למייצגו המובהק של הזרם הרומנטי באמנות . בציור " נוף חורפי עם כנסייה" הוא יוצר הקבלה בין עצי האשוח שבקדמת התמונה לבין הכנסייה הניצבת ברקע התמונה . הכנסייה מסמלת את מורשת ימי הביניים . עץ האשוח , שמחטיו מוריקות כל ימות השנה , מסמל את הנצחיות , ההמשכיות והתקווה לחיי נצח .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר