עמוד:103

שאלות לסיכום הסעיף ( עמ' ( 102-89 . 1 לפניכם מושגים המופיעים בסעיף : לאומיות , אומה , קבוצה אתנית , מדינת לאום , מדינה רב-לאומית , תודעה לאומית , לאומנות , לאומיות אזרחית , לאומיות אתנית , סמלים לאומיים , זיכרון קולקטיבי , הגדרה עצמית , מיעוטים לאומיים , ריבונות העם . א . בחרו שני מושגים שלדעתכם משלימים זה את זה , ושני מושגים שלדעתכם נוגדים זה את זה . ב . הסבירו כל צמד מושגים ואת הקשר ביניהם . . 2 לדעת חוקרים אחדים , המדינה היא ארגון פוליטי המסמל את ההשתייכות לקבוצה , ולכן הסמלים הלאומיים שלה - הדגל , ההמנון וסמל המדינה - תופסים מקום חשוב בחיי הכלל ובחיי הפרט . א . מהו תפקידם של הסמלים הלאומיים בחיי המדינה ? ב . הסמלים הלאומיים מכונים על ידי חוקרים מסוימים "דת אזרחית . " הסבירו מדוע . . 3 לפי הפילוסוף ארנסט רנאן - האנשים הפרטיים יוצרים את האומה ( ראו תעודה , עמ' ;( 89 ולפי הפילוסוף יוהאן הרדר - האומה היא היוצרת את המשתייכים אליה ( ראו הרחבה , עמ' . ( 92 הסבירו את ההבדל בין שתי הגישות . . 4 א . השוו את הלאומיות האזרחית ללאומיות האתנית . היעזרו בטבלה : ב . חוו דעתכם : האם יש לשייך את הלאומיות היהודית ללאומיות האתנית או ללאומיות האזרחית ? ואולי אין לשייכה אף לאחת מהן ? נמקו . . 5 אחת הגישות ביחס ללאומיות רואה בה זהות שהומצאה על ידי אליטות ( השכבות הגבוהות באוכלוסייה ) ושליטים כדי להעניק לגיטימציה למוסדות פוליטיים וחברתיים , וזאת תוך יצירת הילה של המשכיות ועתיקות יומין . האם גישה זאת דומה לגישתו של סמית או לגישתו של אנדרסון ? נמקו . . 6 במאבקים הלאומיים באירופה התקיים שילוב בין אינטרסים פוליטיים של המעצמות לבין מאבק אידאליסטי למען החירות . בחרו אחד מהמאבקים הלאומיים והדגימו זאת . . 7 לפניכם ציטוט מתוך ההמנון הלאומי הגרמני : " אחדות , צדק וחירות למולדת הגרמנית ! אליהם נחתור כולנו באחווה בלב ובמעש " . א . על פי ההמנון , באיזו דרך הושגה האחדות של גרמניה ? ב . חוו דעתכם : האם ההמנון משקף את האופן שבו הושגה האחדות הלאומית בגרמניה ? נמקו את קביעתכם . . 8 א . תארו את מאפייני המאבק הלאומי באיטליה או בגרמניה . התייחסו למצב המדיני לפני המאבק , למטרת המאבק , למנהיגי המאבק ולתוצאותיו . ב . איזו מהתאוריות - זו של סמית או זו של אנדרסון - תואמת יותר את המאבק הלאומי במדינה שבחרתם לתאר ? נמקו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר