עמוד:225

היהודים משתלבים בתהליך העיור היהודים היו חלק מהתופעה הכוללת שהתרחשה במאה - 19-ה תהליך העיור ( עמ' . ( 52 עוד לפני כן חיו רוב היהודים בערים , הן באירופה והן בארצות האסלאם . אבל עם השיפור במעמדם וביטול ההגבלות על מקומות מגוריהם , החל תהליך מעבר של היהודים מהעיירות לערים ומהערים הקטנות לערים הגדולות . כך צמחו במהלך המאה 19-ה קהילות גדולות של יהודים בערים מרכזיות באירופה , כגון ברלין , וינה , ורשה , בודפשט ואודסה ( ראו מפה . ( מספר היהודים שישבו בערים האלה היה גדול מאוד בהשוואה לחלקם היחסי של היהודים באוכלוסייה הכללית . ריכוז היהודים בערים הגדולות זירז את התערותם בחברה הסובבת והאיץ בקרבם תהליכים דמוגרפיים כגון צמצום הילודה ועלייה בהיקף נישואי התערובת . תהליך העיור התרחש גם בארצות האסלאם . מרבית היהודים במדינות השוכנות באגן הים התיכון חיו במאה 19-ה בערים מרכזיות כמו דמשק וחלב , בירות , קהיר , בגדד ובצרה . בצפון אפריקה הואץ תהליך העיור כחלק מתהליך המודרניזציה שהתרחש בקרב הקהילה היהודית תחת השלטון הקולוניאלי , ויהודים רבים היגרו מאזורים כפריים אל ערים גדולות כדוגמת קזבלנקה , רבט ואגדיר במרוקו . יהודים אחרים , שהתגוררו קודם לכן בערים הגדולות , עברו בתוך העיר מרבעים יהודיים ישנים , מסורתיים , שנקראו מלאח ( במרוקו ) וחארה ( בתוניסיה , ( לרבעים חדשים שנבנו בערים . בתוניסיה , למשל , עברו יהודים רבים מן הרובע היהודי אל הרובע הצרפתי . ברבעים אלה חיו היהודים לצדם של מוסלמים אמידים ומתיישבים אירופים , והמעבר השפיע על מעמדם הכלכלי , החברתי והתרבותי , ועל קשריהם עם המתיישבים האירופים . . 1 עיינו במפה וציינו שתי ערים שריכוז היהודים בהן הוא גבוה במיוחד . . 2 נסו להסביר את התהליכים שהביאו לריכוז היהודים הגבוה בערים האלה . מראה העיר קזבלנקה , מרוקו , 1920 הגידול באוכלוסייה היהודית בערים נבחרות באירופה , 1910-1870

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר