עמוד:254

בבתי ספר לא יהודיים . הוא לא היה מודע לכך שנוסף על הקניית כלים להשתלבות בעולם המודרני , הייתה לכי"ח גם שאיפה לקרב את היהודים אל השפה הצרפתית . עד מהרה פרץ סכסוך בין הרב גוויטע למנהל מטעם כי"ח , ובית הספר במהדיה נסגר . אך בשאר הערים והעיירות בתוניסיה קמו עשרות בתי ספר חדשים , ולמדו בהם רוב הנערים והנערות היהודים במדינה זאת . לעומת זאת בארצות אחרות בצפון אפריקה - בלוב , לדוגמה - עורר בואה של כי"ח ויכוחים סוערים בקהילה , ובמרוקו דרשו הרבנים להרחיק ילדים לפני גיל בר מצווה מבתי הספר של כי"ח . הרבנים במרוקו מחו על יחסם של מורי כי"ח למסורת היהודית ועל התנשאותם כלפי המלמדים בחינוך המסורתי . התנגדות חזקה במיוחד לשינויים בחינוך ברוח ההשכלה הייתה בקהילת ג'רבה שבתוניסיה . הנהגת הקהילה מנעה בתוקף פתיחת בית ספר של כי"ח ופעלה להעמקת לימודי הדת והמסורת . רבני ג'רבה איימו בהטלת חרם על מי שיפעל להקמת בית ספר מודרני . התנגדות לחינוך של כי"ח בתוניסיה , 1900 מכתב מאת קבוצת יהודים מתוניסיה אל צדוק כהן , הרב הראשי של צרפת , נשיא הכבוד של כי"ח בפריז . כבוד הרב הראשי , [ ... ] הרעיון המנחה את ההוראה [ במוסדות ] כי"ח בתוניסיה , כמו גם בכל מקום אחר , הוא התבוללותה של האוכלוסייה היהודית . כי"ח עושה כמיטב יכולתה כדי " לצרפת" את האוכלוסייה הזאת . ;[ ... ] בבתי הספר של כי"ח מלמדים את הלשון הצרפתית , את הספרות הצרפתית , את ההיסטוריה והגיאוגראפיה של צרפת , ובאותה עת דוחקים למקום אחרון את הנושאים היהודיים : [ ... ] כי"ח , תוך פגיעה בכללים היסודיים ביותר , מנסה לטעת בכוח בקרב האוכלוסייה היהודית התוניסאית את הרוח הצרפתית , המיוצגת על ידי החינוך הלאומי הצרפתי . [ ... ] שיטת ההוראה הזאת גורמת לבלבול בחיי-הרוח של יהודי תוניסיה , לקרע פנימי , והופכת את הצעירים בוגרי בתי הספר של כי"ח לחסרי שיווי משקל נפשי , ועל כן גם לחסרי מעמד . [ ... ] כתוצאה מן החינוך הזה , הצעירים הללו אינם לא יהודים ולא צרפתים . [ ... ] וכך , בהיותם חסרי ידע ביהדות , הם מתביישים לעתים קרובות במוצאם , מתעלמים מבני דתם , ומצהירים על בוז עמוק לאמונתם , ועוד יותר מכך - לנציגיה . הם איבדו את הכבוד להוריהם , בהם הם מתביישים לעתים , כיוון שאלה עלובים וחסרי-דעת ואינם יודעים את המילים הצרפתיות הספורות שהם עצמם יכולים לגמגם . מובא אצל : תולדות היהודים בארצות האסלאם , חלק שני , עמ' 240-238 . 1 מהי , לדעת כותבי המכתב , מטרתם של מוסדות החינוך של כי"ח ? . 2 מהם הטיעונים שהעלו כותבי המכתב נגד החינוך בבתי הספר של כי"ח ? מיינו את הטיעונים להיבטים שונים . . 3 נסחו מכתב תגובה של כי"ח ליהודי תוניסיה המתנגדים לחינוך של כי . ח"

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר