עמוד:255

רעיונות ההשכלה מחלחלים אל מוסדות החינוך המסורתי בארצות האסלאם בהשפעת בתי הספר של כי"ח ורעיונות ההשכלה חלו שינויים גם במסגרות החינוך המסורתי בארצות האסלאם . את השינויים האלה הובילו רבנים , שביקשו למנוע נטישה של תלמידים לבתי הספר המודרניים . לדוגמה , הרב אליהו חזן , מרבני ירושלים , לוב ומצרים , קרא ללמד בבית הספר הקהילתי מקצועות חול נוסף על שיעורי הקודש , וכן דרש כי המורים יהיו בעלי תעודות הסמכה . כמו כן הונהגה חלוקה לכיתות , והתלמידים למדו מלבד לימודי הקודש גם מקצוע ושפה זרה . גם בתימן התמודדו עם החינוך המודרני בדרך דומה . הקהילה היהודית בתימן החלה להתמודד עם רעיונות המודרנה רק בראשית המאה 1910-ב . 20-ה הקימו השלטונות העות'מאניים , ששלטו באותו זמן בתימן , בית ספר עבור ילדים יהודים בהנהלת הרב יחיא קאפח . בית הספר התאפיין בסדר ובניקיון ובחלוקת התלמידים על פי גיל . כמו כן הורחבו תחומי הלימוד , ונוסף על תורה ועברית למדו בו גם טורקית . בתחילה זכה בית הספר לתמיכה רחבה בקהילה היהודית , אך בהדרגה התרבו המתנגדים לו , בין השאר בגלל הלבוש המודרני של התלמידים ושל המורים . הפולמוס סביב בית הספר היה אחד מביטויי המחלוקת בקהילה היהודית בצנעא בין בעלי התפיסות הרציונליסטיות - הדרדעים ( שיוצגו על ידי הרב יחיא קאפח , ( לבין המצדדים בלימוד הקבלה - העיקשים . אולם חוקרים אינם נוטים לראות בפולמוס זה ביטוי של ההשכלה במובנה האירופי . הדרדעים ראו עצמם כמי שמצעידים את הקהילה היהודית לתקופה המודרנית מתוך תפיסה שזוהי המסורת התימנית הקדומה - לימוד תורה ללא יסודות מיסטיים . לעומת זאת , רוב חברי הקהילה החזיקו במסורת של לימוד על פי הקבלה , והתנגדו לשינוי המצב הקיים . הם חשבו שבכך יוכלו לעצור את השפעות המודרנה על היהודים . מגמת ההסתגרות מפני המודרנה התחזקה בתימן לאחר מלחמת העולם הראשונה ושובו לשלטון של האימאם יחיא בתימן . החינוך המודרני בתימן הוא ( הרב קאפח ) בולט כמי שתמך בעקביות ברפומה בחינוך היהודי : בשינוי מסגרות הלימוד , מהכניס ( בערבית : בית כנסת , ששימש גם לציון ה"חדר , " מקום הלימוד ) המסורתי למקום המתוכנן והמיועד מלכתחילה לשמש כבית-ספר ; וכן בשינוי תוכני הלימוד באמצעות הנהגת לימודי חול . מקומו הבולט של ר' יחיא קאפח אינו מטשטש את העובדה , כי ראשית הניסונות לרפורמה בחינוך נעשו בידי רוב חברי הקהילה ומנהיגיה , ובכלל זה ר' יחיא יצחק , לימים מנהיג ה"עקשים . " בת ציון עראקי-קלורמן , יהודי תימן : היסטוריה , חברה , תרבות , כרך , 3 עמ' 97 . 1 מה היו השינויים שחלו בחינוך היהודי בתימן לפי קטע המחקר ? . 2 מה היה חלקו של הרב יחיא קאפח בחינוך המודרני בתימן ? מה היה חלקם של רבנים אחרים ? . 3 מה ניתן ללמוד מכך שגם מנהיג הדרדרעים וגם מנהיג העקשים היו שותפים לניסיונות לשינויים בחינוך בתימן ? הרב אליהו חזן - ( 1908-1848 ) נולד באיזמיר שבתורכיה ועלה לירושלים בשנת . 1857 התיישב בירושלים ומילא תפקידים ציבוריים כגון : מזכיר "כוללות הספרדים" בירושלים , חבר בבית הדין ואב בית הדין . בשנים 1874-1872 יצא הרב חזן כשד"ר לאלג'יריה , תוניסיה , התמנה לחכם באשי בלוב בשנים 1888-1874 ושימש כרב באלכסנדריה בשנים . 1908-1888 הרב יחיא קאפח - ( 1931-1850 ) מגדולי חכמי תימן בדורו . פעל להחזרת מנהג תימן הקדום ודחיית מנהגים שנהגו אחרי חתימת התלמוד . בתחום הפסיקה ביקש להחזיר את יהודי תימן לפסוק לפי הרמב"ם ולפי רב סעדיה גאון . 1899-ב נבחר למשרת החכם באשי , אך התפטר בעקבות חילוקי דעות בקהילה . דרדעים - שיבוש מכוון של הביטוי " דור דעה" בידי מתנגדיהם . הדרדעים דחו את תפיסת העולם הקבלית , והם אימצו את דרכו של הרמב"ם בהלכה , במנהג ובהגותו הפילוסופית . עיקשים - בשם זה כונו המתנגדים לדרדעים . בראשם עמד הרב יחיא יצחק הלוי , שכיהן כאב בית הדין בצנעא .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר