עמוד:261

לא רק מקום נשיאת הדרשה היה שונה מן המקובל קודם לכן , אלא גם תוכנה של הדרשה ומטרתה שונו . הדרשה לא דנה בנושאים הלכתיים כפי שהיה מקובל עד אז , אלא ברעיונות מוסריים שנועדו לרומם את רוחם של המתפללים . בהמשך נוספה לתפילה ב"היכל" ביום השבת שירת מקהלה שלוותה בנגינת עוגב : תחילה בידי נגן נוצרי , וכעבור זמן ליווה את התפילה נגן יהודי . התפילות ב"היכל" התקיימו בשפת המדינה - השפה הגרמנית - כך שגם המתפללים שלא ידעו את השפה העברית יכלו להבין את תוכן התפילה . גם נוסח התפילות ב"היכל" היה שונה מהנוסח המסורתי , וכל התפילות המביעות תקווה לשיבת ציון ולביאת המשיח הושמטו מהסידור . באמצעות השינויים האלה ביקשו היהודים הרפורמים להדגיש כי הם רואים עצמם כאזרחים גרמנים נאמנים למולדתם . עד שנות הארבעים של המאה 19-ה הייתה תנועת הרפורמה היהודית תנועה קטנה , ורק מעטים מיהודי גרמניה תמכו בה . עם הזמן התחזק כוחם של הרפורמים , והתנועה התפשטה מגרמניה אל קהילות יהודיות אחרות : הונגריה , מדינות במערב אירופה וארצות הברית . בכל אחד מהמקומות לבשה תנועת הרפורמה גוון משלה . לעתים הונהגו תיקונים מתונים ולעתים קיצוניים יותר . זהו בתמונה מאפיינים שהושאלו ממבנה הכנסייה ושולבו בבית הכנסת . על משמעות השינויים בסידור התפילה הרפורמי משמעות רבה יותר ( מאשר לאמירת מספר תפילות בגרמנית , לשימוש במבטא ספרדי ולקיצור התפילה ) יש להשקפה התיאולוגית הטמונה - אם כי באופן בלתי עקיב - ביסודם של שינויים מסוימים בסדר-התפילה ההמבורגי . האל של ספר התפילות החדש כוחו לא התמעט : הוא מחיה מתים ; הוא ברא את העולם בשישה ימים . אבל אין הוא עוד האל שיש לו חיבה יתרה לישראל . [ תפילת ] ה"עלינו לשבח , " על מגמתה הייחודית , הוצאה מתוך תפילת השבת ; באותו קטע בימים הנוראים , כשהנוסח העברי המלא שלו ( של התפילה ) נשמר , מוציא התרגום הגרמני את עובדי האלילים , אך לא את הנוצרים , מכלל הראויים לברכה אלוהית . האל של אנשי הרפורמה אכן ציווה בעבר להקריב קרבנות של בעלי-חיים , אך עתה אין הוא חפץ אלא בתפילות ובקרבנות הלב . במקום משיח שיוביל את ישראל וישיבם לארץ ישראל הוא ישלח גאולה לישראל - ולאנושות כולה . מיכאל מאיר , צמיחת היהודי המודרני : זהות יהודית ותרבות אירופית בגרמניה , 1824-1749 עמ' 155 . 1 הסבירו מה השינוי התאולוגי שיצרה התנועה הרפורמית . . 2 כיצד מבטא שינוי זה את השקפת עולמה של התנועה הרפורמית ? . 3 חוו דעתכם : מדוע סבור החוקר כי השינוי התאולוגי חשוב יותר מהשינויים בסדרי התפילה ? בית כנסת החדש בברלין , 1866 סגנון האדריכלות של בתי הכנסת בגרמניה הושפע מסגנון האדריכלות של הכנסיות הקתוליות : תקרות גבוהות במיוחד , חלל רחב והצבת הבימה בקדמת האולם . מעל ארון הקודש ניצב עוגב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר