עמוד:270

במסגרת מאבקו ברפורמה כתב הרב הירש ספרים לחיזוק השמירה על המצוות בקרב הצעירים . בספרו " חורב" הוא הסביר את הטעמים של כל מצווה ומצווה , וניסה להראות את החוכמה הטמונה בכל אחד מפרטי הדינים של המצווה . הוא נתקל בקושי בהדפסת הספר , ולכן תמצת את רעיונותיו בחוברת קצרה בשם " אגרות צפון" - חליפת מכתבים דמיונית בין בנימין , הצעיר היהודי המתלבט , לבין חברו נפתלי , הדבק במסורת . בחוברת דן הרב הירש בנושאים כגון : תכלית בריאת העולם , תפקידו של האדם וייעודו של עם ישראל . לפי הרב הירש , כל הווייתו של עם ישראל מיוסדת על התורה , אך יש ללמוד אותה בדרך נכונה ובמטרה לקיימה . התפיסה שייצג הרב הירש מכונה נאו-אורתודוקסיה - אורתודוקסיה חדשה . היא מייצגת נאמנות מוחלטת לתורה ולמצוות מבלי לדחות את ערכי המודרנה . הנאו-אורתודוקסים הבדילו בין " מנהג" ובין " מצווה : " אפשר לשנות מנהגים , אך אי אפשר לשנות מצוות . היהודים שהשתייכו לזרם הנאו-אורתודוקסי השתלבו בחברה הסובבת ואף אימצו חלק מאורחות החיים והתרבות שלה , כל עוד לא סתרו את מצוות היהדות . הדבר ניכר בעיסוקיהם , בלבושם , בהשתלבותם בלימודים באוניברסיטאות וברכישת תארים אקדמיים , וכן בנטייתם לבלות את שעות הפנאי בתאטראות ובקונצרטים . בהשפעת הנאו-אורתודוקסיה צמחה הדמות של היהודי האורתודוקסי המודרני - יהודי המשלב קיום קפדני של מצוות התורה עם השכלה כללית , לרוב השכלה אקדמית , לצד התערות חברתית מסוימת . מתוך פירוש הרב הירש לספר ויקרא , י , א במסגרת עבודת הקורבנות אין מקום לשרירות סובייקטיבית ( התעקשות אישית , ( אפילו קורבנות נדבה חייבים להיעשות במסגרת הצורות שנקבעו להם . כי מקריבי הקורבן מבקשים את קרבת האלוהים , אך זו לא תושג אלא על ידי שמיעה בקול ה' וקבלת עול מצוות . הנה זוהי הנקודה המבדילה בין יהדות לאלילות . האלילות מבקשת לשעבד את האל למען יעשה רצון האדם , ואילו אישי ישראל משעבדים את האדם לעבודה . 'ה משום כך קורבנות הבדויים מלב האדם ( קורבנות שהאדם לא נצטווה עליהם ) חותרים תחת אותה האמת שהקורבן בא לתת לה ביטוי ומשליטים את הסובייקטיביות השרירותית תחת השמיעה בקול . 'ה . 1 הסבירו במילים שלכם מה מייחד את היהדות מהאלילות , על פי הרב הירש . . 2 בדבריו של הירש עולה ביקורת מרומזת על השינויים שביצעו אנשי הרפורמה . מהי לפי הרב הירש מטרתם של הרפורמים ? ובמה הם טועים ? כיתת בנות בבית הספר הראלי "שמשון רפאל הירש , " פרנקפורט , 1906 בית הספר נוסד בשנת , 1853 וחינוך הבנות היה ברוח הנאו-אורתודוקסיה . בבית הספר למדו - לצד המקצועות היהודיים המסורתיים - גם מתמטיקה ומדעים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר