עמוד:323

פינסקר פרסם את מסקנתו בחוברת בשם " אוטואמנציפציה ! - קול קורא מאת יהודי רוסי לבני עמו . " לפי פינסקר , גם אם יש בכוחה של האמנציפציה לפתור בעיות של יהודים יחידים , אין היא יכולה לפתור את בעיות העם היהודי . לטענתו של פינסקר , העם היהודי מייצג תופעה מיוחדת במינה : עם שהוא מת-חי – רוח ללא גוף , אומה ללא ארץ . תופעה זאת מעוררת לדעתו יודופוביה - פחד של העמים מפני היהודים , ופחד זה גורם לאנטישמיות . פינסקר , שהיה רופא , הסביר את השנאה ליהודים במונחים של מחלת נפש - " פסיכוזה תורשתית" שאין לה תקנה . ב"אוטואמנציפציה" קרא פינסקר לשנות מן היסוד את המצב שבו היהודים תלויים בעמים אחרים ומפקידים בידיהם את עתידם . הוא סבר כי אל ליהודים להמתין באופן סביל לקבלת שוויון זכויות במדינות מושבם - עליהם לפעול בעצמם לשחרורם . תהליך האוטואמנציפציה - השחרור העצמי - יתבצע באמצעות גיבוש מחדש של הזהות הלאומית היהודית ומציאת טריטוריה נפרדת ליהודים , שם יוכלו למצוא " בית מולדת בטוח . " בתחילה לא הייתה לפינסקר העדפה בין " ארץ שלנו , " כלומר כל טריטוריה שהיא שהיהודים יוכלו להתרכז בה , ובין " ארץ קודשנו" – כלומר , ארץ ישראל כטריטוריה של העם היהודי . אבל בהמשך הוא אימץ את התפיסה כי ארץ ישראל היא הפתרון הטריטוריאלי היחיד . זכותם של היהודים למולדת בהגותו של פינסקר אם השאיפות הלאומיות של העמים השונים אשר קמו וחיו לעינינו נחשבו כצודקות בעצם , וכי אפשר עם זה להטיל ספק בצדקת שאיפות כאלה גם מצד היהודית ? יותר מאלה העמים משפיעים הם היהודים על חיי הקולטורא ( התרבות ) של העולם כולו ; יותר מאלה הגדילו הם לעשות לטובת האנושיות ; יכולים הם להראות על עבר היסטורי , גזע משותף נקי מתערובת , כוח חיוני שאינו פוסק , אמונה בלתי רופפת ( לא מעורערת ) ומגלת ענויים ( פרשת ייסורים ) שאין דוגמתה ; יותר משחטאו העמים לאיזו אומה אחרת שבעולם - חטאו ליהודים . והאומנם כל זה אינו מספיק עדיין , לעשותם מוכשרים וראויים לרכוש להם ארץ-מולדת ? שאיפת היהודים לאחדות לאומית-מדינית ולעמידתם ברשות עצמם ( לעצמאות , ( מלבד היותה צודקת בעצם , כזו של כל שאר העמים הנדכאים , הנה בהכרח תהיה גם טובה בעיני העמים אשר - בצדק או שלא בצדק - יחשבונו לצנינים בצדיהם . השאיפה הזאת צריכה לבוא לידי גלוי בפועל , באופן שהפוליטיקא הכללית ( המדיניות הבינלאומית ) של העמים בהווה תהיה אנוסה לטפל בה ולא תוכל להתעלם ממנה , ובלי ספק יש תקוה לאחריתה . [ ... ] בחיי העמים [ ... ] יש רגעים חשובים בלתי חוזרים תדיר , אשר באופן השמוש בהם תלוי כל גורל העם או האיש בעתיד לטוב או לרע לו . רגע כזה עובר עלינו עתה . הכרת העם נתעוררה . האידיאות הגדולות של המאה הי"ח והי"ט לא עברו לבטלה גם על עמנו . מרגישים אנו בעצמנו שלא יהודים בלבד אנו , אלא גם בני אדם , ובהיותנו בני אדם , רוצים אנו לחיות כבני אדם ולהיות לאומה כאחרים . ואם באמת ובתמים רוצים אנו בכך , צריכים אנו קודם כל להמיש צוארנו מן העול הישן ולזקוף קומתנו כבני אדם , ועם זה צריך שנחפוץ תחילה לעזור לנו בעצמנו , ואז ורק אז גם עזרת אחרים לא תאחר לבוא . יהודה ליב פינסקר , אוטואמנציפציה . 1 מה מייחד את היהודים לפי פינסקר ? . 2 נסחו את טענתו המרכזית של פינסקר . אילו מרעיונות הנאורות באים בה לידי ביטוי ? . 3 לפי פינסקר , מהו הסדר שבו אמור להתרחש השינוי בחיי העם היהודי ? . 4 מהו עם על פי תפיסתו של פינסקר ? איזו תפיסה של לאומיות הוא מייצג - של אנדרסון או של סמית ) עמ' ?) 93 נמקו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר