עמוד:65

ב . דוגמאות למשטרים טוטליטריים לאחר ההקדמה התאורטית מופיעים שלושה פרקי-משנה העוסקים בדוגמאות לשלטון טוטליטרי : הקומוניזם ברוסיה , הפשיזם באיטליה ובמדינות אחרות והנאציזם בגרמניה . כזכור , יש לבחור סוג אחד של משטר טוטליטרי ( קומוניזם או פשיזם ) ולאחריו חובה ללמד על הנאציזם . פרקי-המשנה נכתבו בדרך כלל על פי רצף היסטורי והתייחסו להיבטים הקשורים בהגדרת מאפייני הטוטליטריזם ( למשל אידאולוגיה , מפלגה , שימוש בטרור ובאמצעי התקשורת , כלכלה וחינוך . ( כן מופיעה התייחסות נרחבת לדמותו של המנהיג – לפועלו של האיש ולדימוי שנוצר לו . בכל פרק-משנה מצויים הסעיפים : א . האידיאולוגיה המרכזית והמחייבת ; ב . הנסיבות שהובילו לעלייה לשלטון ; ג . ביסוס השלטון הטוטליטרי בדרכים שונות . ( בכל פרק-משנה נוספו הרחבות ייחודיות לפי הדרישות הייחודיות לנושא בתכנית הלימודים . ( מומלץ לחלק את הלימוד של הדוגמאות בהתאם למבנה פרקי-המשנה ( אידאולוגיה , עלייה לשלטון , ביסוס השלטון ) ולהדגיש את הפרטים הקשורים למאפייני השלטון הטוטליטרי . הקומוניזם בברית המועצות ( בחירה ) נושאים מרכזיים לדיון א . אילו תנאים אפשרו למהפכה הבולשביקית להתרחש ? יש לקשור בין לימוד האידאולוגיה ללימוד הסוציאליזם ( יחידה ראשונה פרק . ( ב 4 נחוץ לחזור על מושגי יסוד כגון : פרולטריון , מלחמת המעמדות ועוד . כן חשוב לבחון כיצד האידאולוגיה שהתגבשה במאה 19-ה בגרמניה הותאמה למציאות ברוסיה בתחילת המאה . 20-ה חשוב לשבץ את הדיון במהפכה הקומוניסטית בהקשר הכלל-אירופי של מלחמת העולם הראשונה ולהתייחס למעורבות המעצמות במהפכה ולפרישת רוסיה מהמלחמה בעקבות הסכם ברסט-ליטובסק . . 1 איזו מציאות שררה ברוסיה ערב המהפכה ? . 2 באיזו מידה מציאות זו התאימה לאידאולוגיה הקומוניסטית שהגה קארל מרקס ? אילו התאמות היה צריך לבצע בה ? . 3 איזו מציאות מדינית שררה באירופה ערב המהפכה ? . 4 לאילו מדינות באירופה היה אינטרס שתתחולל ברוסיה מהפכה ? כיצד הן עודדו זאת ? . 5 לאילו מדינות באירופה היה אינטרס שהצאר יישאר על כיסאו ? כיצד הן פעלו כדי לאפשר זאת ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר