עמוד:52

פרק יב פרקים א-יא עסקו בסיפור האוניברסלי של העולם . בפרק הזה מתחיל הסיפור של עם ישראל . " לך לך" הוא קו תפר בין העולם הישן של כלל האנושות לבין העולם החדש , שבו מסופרות קורות העם העברי . מה החידוש בדרכו של אברהם ? הטקסט המקראי אינו משיב על שאלה זו , אך אל הוואקום הסיפורי נכנס המדרש המתאר את ייחודו של אברהם כאבי המונותאיזם וכאינדיבידואליסט על רקע בני דורו . מיהו אברהם אבינו ? בפרק נפגוש את אברהם המאמין והאמיץ , שמוכן לצאת לדרך חדשה , אל ארץ חדשה , ולהתחיל התחלה חדשה למרות הקשיים הכרוכים בה . ביחידת הפרקים העוסקים בסיפורי אברהם נגלה צדדים שונים באישיותו , נפגוש אותו ברגעים של כוח וברגעים של חולשה . למה אברהם דווקא ? הצו " לך לך" מופיע על בימת ספר בראשית ללא התראה מוקדמת . בניגוד לנח , שהיה " איש צדיק תמים , " הכתוב אינו מחלק לאברהם ( בשלב הזה ) מחמאות . דמותו של אברהם תיבנה , כאמור , מתוך הסיפור . מדוע הסיבה לבחירה אינה נזכרת ? אולי משום שאברהם נבחר " בשביל" ולא " מפני ש . " ... מהי המטרה בבחירת אברהם ? נגלה זאת בפרק יח פס' יט : " כי ידעתיו , למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו , ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט . " ... מומלץ לעיין במאמר על אברהם והדרך החדשה שהוא מייצג . הערות כלליות להוראת הפרק : א . מבינים את הסיפור – קריאת הפסוקים ברצף וקבלת תמונה כללית של התוכן . ב . הבנת צו ה' ברמת הבנת הנקרא . ג . הבנת המורכבות הרגשית של המעשה בדרך שילדים יכולים להבין ולהזדהות . ד . הבטחות ה' לאברהם ברמת הבנת הנקרא . ה . הצצה לעולמו הישן של אברהם דרך המדרש . ו . שימוש במפה להמחשת המרחק שאברהם עבר ממסופוטמיה לארץ כנען .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר