עמוד:112

. 7 הקניית מילים טרום קריאה : ואמושך-וימושהו . . 8 מומלץ להתייחס לרגשות של עשיו , המתגברים בו כעת , ולרצון שלו לנקום – ולפנות לכך זמן ותשומת לב . התרחש מעשה רמייה , וקרוב לוודאי שהילדים ישאלו שאלות על חוסר הגינות וחוסר צדק , וכיצד אלוהים מאפשר ליעקב לרמות . ראוי להתייחס לזה גם לגבי הסיפור שלפנינו וגם לגבי החיים בכלל . עם זאת , כדאי להפריד בין הכעס לבין הלגיטימציה לנקמה . מעניין יהיה להזכיר כאן את סיפור קין והבל , שבו קין לא שלט בכעס ורצח את הבל , ולעורר את השאלה איך מפרידים בין כעס לגיטימי לבין נקמה . כיצד נתמודד עם כל זה בכיתה ? תחילה , יש לוודא שהתלמידים הבינו מה קרה , ושעקב הגנת יתר שאנחנו עלולים להגן על יעקב לא ייווצר מצב שהם לא יראו את הבעייתיות בהתנהגותו . נוסף על כך , יש לאפשר בחינה של הצרימה והניגוד בין דמותם של יעקב אבינו ורבקה אמנו לבין סיפור המעשה . אפשר להציג בפתיחות את חוסר ההתאמה בין השניים . לאחר מכן , אפשר להשאיר את הדיסוננס לא פתור ועומד כקושי . אפשר גם להציע הצעה מפויסת יותר , מתוך ההיגיון של הסיפור – ראיית התכנית כולה : לאלוהים יש תכנית לגבי יעקב ועשיו ( הנבואה לרבקה , ( בהיגיון של הסיפור התנהגותו של יעקב היא חלק מתכנית אלוהית , ואולי זו דרכו של הסיפור לממש אותה . התבוננות שכזאת בהיגיון של הסיפור אינה דורשת בהכרח להיות אדם מאמין .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר