עמוד:12

מבנה הספר ומרכיבים מיוחדים א . הספר מכיל שש יחידות לימוד . לכל יחידה תקציר המשמש בין היתר להוראה בצורה מקוצרת " ) גשר . ( " בכל יחידה שניים או שלושה פרקים . היחידות משלבות בתוכן היסטוריה כללית והיסטוריה של עם ישראל , ומבקשות להראות את הקשר ביניהן , וכן שההיסטוריה היהודית איננה מנותקת מההתרחשויות מסביב . בנוסף לאירועים הפוליטיים שהתרחשו בתקופה הנלמדת , מושם דגש על היסטוריה חברתית ותרבותית של האנשים שחיו באותה תקופה - אורח חייהם של הגברים , אורח חייהם של הנשים , של הילדים וכו . ' ב . הכתיבה מלווה באמצעים המקילים על הבנת הטקסט : הכותרות הראשיות וכותרות המשנה כתובות בזמן הווה ויוצרות רצף סיפורי . הטקסט מלווה במילים מודגשות היוצרות גם הן רצף סיפורי . הן מאפשרות לקרוא את הטקסט בצורה מרפרפת ( קריאת הכותרות , כותרות המשנה והמילים המודגשות בלבד ) וכך להיכנס לנושא בצורה ראשונית . הטקסט מלווה בהערות שוליים ובהן הבהרות למושגים שונים . הסברי המושגים בשוליים מאפשרים את הבנת המושגים בהקשר שבו הם מופיעים , ולא מפריעים לרצף הקריאה . ג . סדנת ההיסטוריון . הספר מלווה בשלוש סדנות שבהן יש לתלמיד הזדמנות לבצע פעילות חקר . סדנת ההיסטוריון מופיעה בסופן של שלוש יחידות , 4-ו , 3 , 1 - והיא עוסקת בהרחבה ובהעמקה באחד הנושאים מתוך היחידה . הסדנה מורכבת ממקורות ראשוניים מילוליים וחזותיים , ומציטוטים מתוך מחקרים של היסטוריונים שחקרו את הנושא הנלמד . ד . בפתח היחידה - כל יחידה נפתחת בזוג עמודים הכוללים : ציר זמן המלווה בפעילויות שתפקידן לעזור בהבנת היחידה ולתרגל את הבנת ציר הזמן בהיסטוריה . איור © קריקטורה ® - המבקש ליצור קשר מושגי או נושאי בין העבר להווה ברוח הומוריסטית . מה הותירה לנו התקופה - פעילויות שבאמצעותן התלמידים עושים קישור בין העבר הנלמד להווה . הספר עוסק אמנם בתקופה היסטורית רחוקה , אך לרבים מן האירועים והמושגים יש קשר לחיינו בעולם של היום . "דמוקרטיה , " "אולימפיאדה , " "בית כנסת" ועוד מקורם בעולם העתיק , והפעילות מבקשת להדגיש את הזיקה ביניהם לבין העולם של היום . ה . הספר רבגוני ומלווה בסוגים שונים של מקורות מידע מילוליים וחזותיים : מקורות מילוליים הטקסט הכתוב הוא אחד ממקורות המידע שהספר מספק לתלמיד . הוא כולל פינות מיוחדות : מסמכים היסטוריים - מקורות אלה מובאים בגרסתם המקורית או בתרגומם לעברית . המקור ההיסטורי לא שוכתב , אך שולבו בו פירושי מילים קשות ולעתים אף משפטים קשים על מנת להקל על הקריאה ועל הבנת הטקסט . הפירושים למילים הקשות מובאים בין סוגריים מרובעים . המקורות המילוליים מלווים בפעילויות המסייעות בהבנתם ובניתוחם . " כדאי לדעת" - פינה הפותחת חלון לנושאים הקשורים לחומר הנלמד בפרק , שהם לא בהכרח נושאים המתחייבים מהרצף הסיפורי . המידע המובא בפינה הוא הרחבה והעשרה בנושאים השונים הנלמדים בספר , ולעתים יש בהם קישור לעניין אקטואלי הנגזר מהחומר ההיסטורי . אפשר להשתמש בפינות אלה כחומר העשרה לתלמידים מתעניינים , לתלמידים שסיימו משימה לימודית לפני האחרים , לתלמידים שמעדיפים לעסוק בנושאים שבשולי החומר הנלמד ועוד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר