עמוד:34

ב . דיון בסוגיה : בפני אילו קשיים עמד אלכסנדר הגדול כששלט על אימפריה כה גדולה ? הדיון יתבסס על איסוף נתונים לגבי הקשיים המגוונים , ומיונם להיבטים שונים . התלמידים יאספו נתונים על הקשיים השונים , כגון חוסר התאמה בין גודל השטח שכבש אלכסנדר לגודל צבאו , המרחקים ברחבי השטח שכבש , קושי בשליטה על מקומות חדשים ובלתי מוכרים , בעיית המרחק מעיר הבירה וממולדתו המהווה סכנה לאובדן שליטה ולפריצת מרידות , בעיית התקשורת בהעברת ידיעות וצווים למקומות מרוחקים באותה תקופה , בעיית העמים הכבושים שמתמרדים נגד שלילת עצמאותם ועוד . אפשר למיין את הקשיים להיבטים שונים , כגון קשיים בטחוניים , קשיים כלכליים , קשיים תרבותיים , קשיים דתיים וכו . ' שלב : 2 עבודה בקבוצות ובמליאת הכיתה דיון בשאלה : כיצד התמודד אלכסנדר הגדול עם הקשיים שעמדו בפניו ? הכיתה תתחלק לקבוצות . כל קבוצה תהיה קבוצת עניין האוספת מידע בתחום אחד של דרכי ההתמודדות . פעילות בקבוצות התלמידים יאספו נתונים על פעולותיו ודרכי ההתמודדות של אלכסנדר הגדול במגוון היבטים כגון : א . פעולות צבאיות - הגדלת הצבא וחימושו , קרב איסוס והבסת דרייווש השלישי , ארגון הצבא - קל תנועה , נייד , המפקד משמש דוגמה אישית והולך בראש חייליו , הפחת רוח לחימה בחיילים ונחישות לנצח , השתלטות על השטחים מאסיה ועד הודו בפרק זמן קצר יחסית וכו . ' ב . פעולות מדיניות - ייסוד ערים יווניות בשטחי הכיבוש כדי להגדיל את מספר הנאמנים בשטחי הכיבוש , קיומה של פקידות יוונית ברחבי האימפריה , כריתת בריתות עם שליטים מנוצחים , אימוץ מנהגי שלטון מלכותיים הנהוגים בארצות המזרח ( מעמד המלך כאל ועוד , ( הפסקת מסעות הכיבוש וכו . ' ג . פעולות תרבותיות - הפצת השפה היוונית כשפת לימוד , וכשפת המנהל של האימפריה ( ניהול האימפריה על ידי פקידות יוונית . ( לימוד מנהגים של עמי המזרח ואימוצם ( בתחום הלבוש וכו , ( ' נישואי תערובת בקרב המנהיגים הצבאיים והמדינאים ההלניסטיים , אימוץ מנהגי משפחה ( נשיאת מספר נשים , ( הפצת התרבות היוונית בערים הלניסטיות שנוסדו במזרח ( הקמת גימנסיונים , הקמת איצטדיונים , בניית מקדשים לאלים יווניים ועוד . ( פעילות במליאת הכיתה התלמידים יאספו את המידע בעזרת תרשים לדוגמה :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר