עמוד:65

פעילות לסיכום הנושא התלמידים יכינו מיצג חזותי באמצעות מצגת , ציור או תבליט שיתאר את מרכיביה של התרבות הרומית או מקטעים ממנה . לחילופין - יכתבו התלמידים כתבה המתארת את מאפייניה של התרבות הרומית . נושא : 3 מרפובליקה רומית לקיסרות רומית - מה הם המאפיינים של כל אחד מהמשטרים ? א . התלמידים ישוו בין הרפובליקה והקיסרות : הם יאספו נתונים על כל משטר בנושאים שונים כגון : מי הם בעלי המשרות בשלטון , מה סמכויותיהם , משך הכהונה בכל תפקיד , אופן קבלת המשרה , הצבא - גודלו , הרכבו וסמכויותיו , השלטון בפרובינקיות , המצב התרבותי , השפה השלטת , כלכלה וגביית מסים . על הרפובליקה - מידע בעמ' , 96-93 ועל הקיסרות - מידע בעמ' . 115-111 אפשר להיעזר גם בהצעות לנושא 1 בפרק זה , ובהצעות לנושא 1 בפרק א , עמ' -62 , 57-56 63 במדריך . ב . התלמידים יארגנו את הנתונים שאספו על שני המשטרים בטבלת השוואה , לדוגמה : ג . לאחר מילוי הטבלה יענו התלמידים על השאלות הבאות : . 1 באיזה משטר השליט חזק יותר ובאיזה משטר לעם יש יותר השפעה ? . 2 מה הם קווי הדמיון בין שני המשטרים ? . 3 מה הם היתרונות ומה הן נקודות החולשה של הרפובליקה ושל הקיסרות ? . 4 מדוע משטר הקיסרות התאים לאימפריה הרומית יותר ממשטר הרפובליקה ? פעילות בקבוצות א . הכיתה תתחלק לקבוצות , וכל קבוצה תגבש דעה בסוגיה : באיזה משטר כדאי יותר לחיות ? חברי הקבוצה ינמקו את עמדותיהם בכתב ויבססו אותן על עובדות . ב . לאחר מכן ייערך דיון בכיתה על הנושא , וכל קבוצה תציג את עמדותיה . הנושא מתאים ליסוד מארגן , 2 הדן בהתפתחות של דגמי שלטון , ויתרכז במשטר שהתפתח באימפריה הרומית - ברומא ובפרובינקיות , ובהתארגנות החיים המדיניים באימפריה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר