עמוד:73

הצעות להוראת הפרק הפרק דן בשני היבטים מרכזיים בתולדות יהודה לאחר מות הורדוס : א . דרכי השלטון הרומי בארץ ישראל . ב . החיים הפנימיים של החברה היהודית בארץ ישראל . פעילות מקדימה ( לבחירה ) א . הפקת מידע מציר הזמן : התלמידים יתבוננו בציר הזמן בעמ' 136 ויבדקו מה מיוחד בציר הזמן הזה לעומת צירי הזמן שהופיעו עד כה בספר . ב . העלאת ידע קיים לצורך לימוד חדש : במליאת הכיתה ייערך בירור בנושא "בית כנסת" - מה ידוע לתלמידים על בית כנסת כיום . התלמידים יתבקשו לקרוא את המידע ב"כדאי לדעת : " "על בתי הכנסת ועל תפקידם" © עמ' , ® 144 ולדון בשאלה : מה היה תפקיד בתי הכנסת באותה תקופה . ג . הפקת מידע ממסמך ומתרשים : התלמידים יקראו את מסמך : 2 "על העלייה לרגל לירושלים" ( עמ' , ( 142 וידונו בחשיבותה של עלייה זו באותה תקופה . היבט נוסף על הנושא אפשר לראות בתרשים בעמ' . 160 התלמידים יעיינו בו ויסבירו את כותרתו : ירושלים - מרכז ליהודי העולם . כמו כן הם יכתבו מה מוסיף התרשים למידע שבמסמך . 2 ד . הפקת מידע ממסמך היסטורי : המידע במסמך : 3 "על גישתו של שמאי ועל גישתו של הלל" ( עמ' ( 144 מדגים את השוני בגישותיהם של הלל ושמאי . לאחר קריאת המסמך יכתבו התלמידים את סיפור המעשה בלשונם , וידונו בפעילות 2 בעמ' . 144 נושאים לדיון נושא : 1 מה הם מאפייני השלטון בפרובינקיה יהודה ? אפשר לאסוף את המידע בנושאים אלה בשיטת הג'יקסו , כאשר כל קבוצה מתמחה באחד הנושאים , ומלמדת את האחרים © על ג'יקסו , ראו עמ' 15 במדריך . ® המושג "שלטון מדיני" נדון בנושא זה משתי נקודות מבט : מדיניות חוץ - היחסים עם רומא , ומדיניות פנים - מוסדות השלטון היהודיים הפנימיים . השלטון המדיני - זיקות בין הפרובינקיה יהודה לרומא ( עמ' ( 140-139 יהודה היא פרובינקיה ובראשה עומד נציב רומי הממונה על ידי הקיסר וכפוף לו . התלמידים יפרטו את סמכויות הנציב ( ניהול המדינה , מפקד הצבא , סמכויות שיפוט , גביית מסים , ממנה את הכהן הגדול . ( השלטון המדיני - מוסדות שלטון יהודיים פנימיים ( עמ' ( 146-142 ( כהונה , סנהדרין , בית דין , בתי כנסת . ( אם מלמדים את הפרק בהרחבה , מומלץ להתמקד בנושא אחד על פי היסוד המארגן שנבחר ל"איים" ול"גשרים" בהוראת הספר ( ראו עמ' . ( 21 כדאי לזכור ! בכל פרק יש לבחור נושא אחד בלבד וללוותו במסמכים ובפעילויות הנוגעים לו . הנושא מתאים ליסוד מארגן , 2 הדן בהיבט של דגמי שלטון , ובוחן את מאפייני השלטון ביהודה כפרובינקיה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר