עמוד:75

פעילות בקבוצות ( לבחירה ) א . הכיתה תתחלק לקבוצות . כל קבוצה תבחר מסמך אחד או יותר מתוך סדנת ההיסטוריון ( עמ' , ( 162-159 ותציג לפני הכיתה את המידע העולה ממנו , והמוסיף לתמונה הכללית של העלייה לרגל . ב . אתגר : כל קבוצה תתכנן את מסע העלייה לרגל לירושלים בעזרת ההנחיות שבפעילות 4 ( בעמ' , ( 148 ובעזרת המידע שאספה מהדיווח של חברי הכיתה . נושא : 3 מה היה המצב התרבותי-חברתי ביהודה לאחר מות הורדוס ? פעילות בקבוצה או ביחידים אפשר לארגן את הנושא בטבלה כגון : לדוגמה : בעיות תרבותיות שהתעוררו ביהודה תחת האימפריה הרומית . אפשר להיעזר במידע בעמ' - 83-79 מחלוקות פנימיות ביהודה , סכנת התבוללות ; בעמ' - 84 השפעות הלניסטיות על המדינה החשמונאית , בעמ' - 120 הורדוס מביע את נאמנותו לרומא ולתרבותה , בעמ' - 124 הורדוס תלה בפתח המקדש פסל של נשר ועוד . דרכי ההתמודדות - ביהודה התלמידים יענו על השאלות : כיצד התארגנו חיי הדת בפרובינקיה יהודה לאחר מות הורדוס ? מי הנהיג את חיי הדת היהודיים ? אילו מוסדות רוחניים מילאו תפקיד בקיום חיי התרבות ? מידע בנושא אפשר למצוא : בעלי תפקידים : כוהן גדול - עמ' , 139 כוהנים - עמ' , 143-142 חכמים - תפקידם בטיפוח לימוד התורה , בפירושה , וכן מילאו תפקידי שיפוט - עמ' . 143 מוסדות דת ותרבות : בית המקדש - מעמדו ותפקידיו הרוחניים והחברתיים - עמ' , 142 בתי כנסת - תפקידים דתיים וחברתיים - עמ' , 144 חינוך : עמ' ; 146 כאן יש מקום לדון בחשיבותו של החינוך בהמשכיות המסורת , בשימורה ובהעברתה לדורות הבאים , ובמסר של חשיבות לימוד התורה . דרכי ההתמודדות - בתפוצות התלמידים ישערו : בפני אילו סכנות תרבותיות עמדו יהודי התפוצות ? כיצד התמודדו עם בעיות אלה ? בדיון בנושא זה יעמדו התלמידים בעיקר על סכנת ההתבוללות , על סכנת הפגיעה באחדות העם , ובעליות לרגל לבית המקדש בשלושת הרגלים , ועל חשיבותן לאיחוד העם ולאחדות הדת - מידע ומסמך 2 בעמ' , 142 מסמכים מסדנת ההיסטוריון בעמ' . 162-160 פעילות לסיכום הנושא - בקבוצות הכנת עיתון קיר או כתבה - מתוך המידע שאספו התלמידים מהמסמכים שבעמ' 144 ומהמסמכים שבסדנת ההיסטוריון ( עמ' - ( 162-160 הם יכתבו בעיתון קיר או בכתבה על חיי החברה והתרבות היהודיים תחת שלטון הנציבים לאחר מות הורדוס . חשוב להדגיש את מקומו של בית המקדש בחיי העם , את תפקיד בתי הכנסת , את מעמד הכוהנים והחכמים , את המחלוקת בין בית שמאי ובית הלל , את היחס לחינוך ועוד . הנושא מתאים ליסוד מארגן , 1 הדן באתגרים ובקשיים שהיהדות התמודדה עימן באותה תקופה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר