עמוד:86

ה . העלאת השערות : התלמידים ישערו לאילו מטרות הקימו הרומאים שערי ניצחון , וינסו לבדוק אילו עוד שערים הם מכירים . בין יתר המטרות הייתה כאן שאיפה להנציח את האירוע , לספר לדורות הבאים . בעמ' 220 יש תמונה של שער קונסטנטינוס . אפשר למצוא קשר בין המונחים נצח וניצחון . נושאים לדיון נושא : 1 המרד הגדול של היהודים ברומאים המלחמה בגליל ובירושלים ארכה בין השנים 70-67 לספירה , ונערכה בכמה אזורים עיקריים . המשימה : כתיבת כתבה עיתונאית המסקרת את המרד הגדול פעילות במליאת הכיתה שיחה וסיעור מוחין : התלמידים ידונו בסוגיה : איזה מידע חשוב להביא לכתבה מסוג זה ? וכן ינסו לבדוק מה הם אזורי הקרבות העיקריים בתקופת המרד הגדול . פעילות בקבוצות הכיתה תתחלק לקבוצות , כל קבוצה תבחר להתמקד בקרבות בגליל או בירושלים , במצדה או בתוצאות המרד . א . המרד בגליל - הכתבה תתאר את ההיערכות בגליל וקרבות מרכזיים על פי המידע בעמ' . 180-177 התלמידים יתייחסו לנקודות כגון : מי עמד בראש הגנת הגליל ? כיצד הוא ארגן את ההגנה על האזור ( ראו הסבר בסקירת סעיפי הפרק בעמ' - 84 "נפילת הגליל בידי הרומאים ?( " מה הם אתרי הקרבות העיקריים ? התלמידים יספרו בקצרה על האירועים שקרו בקרבות השונים ועל נפילת הגליל כולו . הם ייעזרו במפה : 1 "הגליל בתקופת המרד" ( עמ' , ( 178 ובתמונות בעמ' . 179-178 ב . המרד בירושלים - המלחמה בירושלים מתאפיינת בראשיתה במלחמות אחים בין כמה מפקדים יהודים שכל אחד מהם רצה להיות המפקד הבלעדי של המרד . הקבוצות השונות המתמקדות בירושלים יכולות לבחור באחד האירועים לכתבה , כגון : . 1 ריב האחים בירושלים בין תומכי יוחנן מגוש חלב ושמעון בר גיורא ( מידע בעמ' , 181 ומסמך 6 בעמ' . ( 182 ( בכתבה יתייחסו התלמידים לשריפת מאגרי המזון לשעת מצור , להמתנת אספסיינוס , הם יתארו גם את התשת כוחות , את בזבוז האספקה וכלי הנשק במלחמות הפנימיות ( . . 2 המצור על ירושלים והקרבות העיקריים , שנת 70 ( עמ' 182 כולל מסמך - 6 על הרעב בירושלים , מפה 2 בעמ' , 183 ובעמ' . ( 184 . 3 שריפת המקדש ( עמ' . ( 184 . 4 הרס העיר ירושלים . ג . סופם של המורדים במצדה - שנת 73 לספירה - קבוצה שתבחר לכתוב על המרד במצדה תתאר את סופם של המורדים ( עמ' ( 186 ותיעזר במסמך 9 בעמ' - 187 נאומו של אלעזר בן יאיר . ( ד . תוצאות המרד ביהודה ( מידע ותמונות ו"שני צדדים למטבע" - עמ' - ( 188-187 את התוצאות של המרד אפשר למיין להיבטים שונים , כגון : היבט אנושי , היבט פוליטי , היבט דתי , היבט לאומי , היבט כלכלי ; וכמו כן להסביר את הזיקה בין ההיבטים השונים ואת משמעותה . לדוגמה : זיקה בין רדיפה דתית לבין אובדן עצמאות לאומית , קשיים כלכליים וכו . ' כדאי לזכור ! בכל פרק יש לבחור נושא אחד בלבד וללוותו במסמכים ובפעילויות הנוגעים לו . הנושא מתאים ליסוד מארגן , 3 הדן בעלייתן ובנפילתן של ממלכות ואימפריות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר