עמוד:98

פרק ג : הנצרות מנצחת והאימפריה מתפצלת סופה של העת העתיקה מצוין בעיקר בנפילתה של האימפריה הרומית המערבית . הקמתן של ממלכות גרמאניות חדשות על אדמתה מסמלות את תחילתה של תקופה חדשה - "ימי הביניים . " תהליך הידרדרותה של האימפריה עד קריסתה והשתלטות הדת הנוצרית על האימפריה - עומדים במרכזו של הפרק . סקירת סעיפי הפרק והערות האימפריה הרומית במשבר המאות 2-ה וה3- לספירה עמדו בסימן של משבר באימפריה . הסעיף דן בבעיות השונות של האימפריה הן בנושאי פנים ( לדוגמה , כלכלה ודת ) והן בנושאי חוץ ( לדוגמה , איומים על גבולות האימפריה . ( עמ' - 217 תמונה : מערת קבורה תת-קרקעית ( קטקומבה ) ברומא . בקטקומבות מסוג זה נהגו הנוצרים להתכנס בסתר ולקיים את טקסיהם הדתיים . הנצרות הייתה אסורה באימפריה ולכן נאלצו להתאסף במקומות מסתור . ההתכנסות במקומות המסתור האלה הגבירה את החששות מפני הנוצרים שהתכנסו בהן , ונפוצו שמועות שונות על מעשיהם של בני הדת החדשה , מעשים שהצטיירו כמסתוריים ובלתי מובנים . חשדנות זו האיצה את הרדיפות אחרי הנוצרים . הנצרות הופכת מדת נרדפת לדת האימפריה קריאת כותרות המשנה בסעיף זה מצביעה על התהליך שעברה הדת הנוצרית מדת נרדפת לדת רשמית של האימפריה הרומית . אי אפשר להפריד בין מצבה הפוליטי של האימפריה לנושא הדתי . קונסטנטינוס החליט להשתמש בדת הנוצרית ולרתום אותה לטובת האימפריה כדי לנסות להצילה ולמנוע את קריסתה . הדת החדשה שימשה כגורם מלכד באימפריה בתקופתו של קונסטנטינוס ותרמה לדחיית נפילתה . האימפריה מתפצלת בין מזרח למערב קונסטנטינוס הצליח רק לדחות את נפילת האימפריה . מצבה הפנימי הקשה והלחצים על גבולותיה נתנו את אותותיהם , וסופה - שהתפצלה לשניים . חלקה המזרחי , היציב יותר והמבוסס יותר , המשיך להתקיים עוד 1 , 000-כ שנים ואילו חלקה המערבי התמוטט עם פלישתם של השבטים הגרמאנים . עמ' - 224 מפה : 3 "חלוקת האימפריה הרומית ופלישת השבטים הגרמאנים" מראה גם את פיצולה של האימפריה לשניים וגם את כיווני הפלישה של חלק מהשבטים הגרמאנים . כדאי להפנות את התלמידים למפה בעמ' 7 או לאטלס , כדי שיבחינו בין המדינות שנפלו לידי הקיסרות המזרחית ובין אלה שנפלו לידי הקיסרות המערבית . שמות ומושגים פגניות , מונותיאיזם , מרטיר , ברברים , דיוקלטיאנוס , קונסטנטינוס , הצו המדיולני , ביזנטיון , האימפריה הרומית המערבית , נדידת העמים , אפיפיור , כנסייה אורתודוכסית , כנסייה קתולית . כדאי ללמד רק חלק מן השמות והמושגים , על פי התאמתם ליסוד המארגן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר