עמוד:17

האולר כ"גיבור" ביצירה הילד , גיבור הסיפור , פיתח מעין קיבעון ( אובססיה ) לאולרים . בסיפור מתוארים ארבעה אולרים . המספר מתאר בפרוטרוט כל אולר ואולר , תיאור פיזי , מוחשי , לצד החשיבות הרגשית שלו עבור הגיבור . תיאור האולרים : אולר אחד הכין לעצמו מנוצה של אווז . אולר שני הכין לעצמו מפס פלדה שהוציא מבגד של אימא . אולר שלישי קנה ממישהו בלי ידיעת ההורים . את האולר הרביעי , המפואר , גנב הגיבור של הסיפור מדייר שהתגורר בבית המשפחה . בכל מעבר משלב לשלב יש מעין "הדרדרות מוסרית" או "עליית מדרגה" בחומרת המעשה של המספר . דוגמאות מהסיפור ליחסו של הילד לאולר : עמוד : 21 "אבל כנראה נגזר אלי מן השמיים שכל שנות ילדותי אתייסר בעבור אולרים " . " נולד לו אולר חדש לאסוני " . ובהמשך : הילד מתייחס אליו כאל חבר : "חברי היחיד" , כאל אוצר : "נוצץ מבהיק כזהב טהור , יהלום " . ( עמוד ( 26 " עומד ומהרהר ונדמה לי שאני מחזיק בידי יצור חי ... ממש צער בעלי חיים " . ( עמוד ( 29 אני מחזיק בידי לא אולר כי אם איזה דבר מאוס , מן שרץ " . ( עמוד ( 29 במליאה קוראים בקול תיאור של האולר הגנוב מתוך עמוד : 26 " אני זוחל לאטי למקום שקבור בו האולר . חופר ומוציאו בחשאי , ומביט בו באור הלבנה : זה נוצץ , זה מבהיק , כזהב טהור , כיהלום " . מפנים את התלמידים ( בקבוצות ) לבחון אם אל כל האולרים הילד התייחס כאל אוצר . בקבוצות בסיפור ומציינים כמה אולרים שונים מוזכרים בו . מתארים כל אחד מהאולרים : כיצד הוא נראה , כיצד הילד השיג אותו , מה קרה לכל אחד מהם בסופו של דבר ? דנים : מה לומדים מהתיאורים האלה על היחס של הילד אל אולריו ? מדוע , לדעתכם , הוא "מחבב" אולרים , מה מייצג האולר עבורו ? ( האולר מייצג את ה"אסור , " בבחינת " מים גנובים ימתקו , " את החוזק והביטחון , את ההתנגדות הסמויה , המתמשכת , המענגת והמספקת לכוחנותם של המבוגרים בחייו , כמו האב והמלמד ( .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר