עמוד:6

ציור פתיחה ( עמוד ( 4 דּ יון כמה פרחים יש בכל ערוגה ? האם יש פרח ורד לכל דבורה ? כמה פרחים יהיו בכל ערוגה כאשר יסימו הגמדים לשתל את הפרחים שליד הערוגות ? ציור הפתיחה של הפרק והדיון בעקבותיו מרמזים על נושא הפרק . הגמדים שותלים פרחים בערוגות . כל ערוגה מורכבת משתי שורות , ובכל שורה יש מקום ל 10 - פרחים . יש רווח קטן באמצע השורה לציון חלוקה לחמשות . ערוגות דומות , אך סכמתיות יותר , ילוו את כל הפרק ויהיו כלי עזר עיקרי בפתרון התרגילים . כאשר התלמידים מספרים כמה פרחים יש בכל ערוגה , כדאי לעודד אותם למצוא את הכמות מבלי למנות . בכיתה א עסקו התלמידים בזיהוי מהיר של כמויות בעזרת מבנה של עשרות וחמשות . כאן יש להם הזדמנות להיזכר בכך . בשלוש הערוגות שמצד שמאל יש 12 פרחים . בכל ערוגה הם מסודרים אחרת . כדאי לדון בשאלה : איך אפשר לזהות שבכל אחת מהערוגות יש 12 פרחים ? הגמדים שמצד ימין עדיין לא שתלו את כל הפרחים שלהם , והתלמידים מתבקשים לגלות כמה פרחים יהיו בערוגה כשיסיימו . כדאי לשאול קודם על כל כמות בנפרד כדי לעודד פתרון המתבסס על חיבור ולא על מנייה של הכמות הכוללת - כמה פרחים צהובים יש בערוגה ? כמה פרחים צהובים יש מחוץ לערוגה ? מה התרגיל המתאים ? אפשר לדמיין את הפרחים הנוספים בתוך הערוגה כדי למצוא את הכמות הכוללת , ואפשר גם לצייר אותה . שאלות נוספות לדיון : הדבורים בציור מסודרות בשתי קבוצות : 5 דבורים ו 6 - דבורים . איך עוד יכולות 11 דבורים להסתדר בשתי קבוצות ? איזה תרגיל מתאים לכל סידור ? כמה פרחים מכל צבע צריך להוסיף כדי שהערוגות יהיו מלאות ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר