עמוד:9

עמודים 7-8 בפעילות 3 מוסיפים 5 שקלים לסכום כסף נתון . כאן אין המחשה של הכמויות , אולם חשוב לעודד תלמידים הזקוקים לעזרה – להמשיך ולהיעזר בערוגה המחיקה , ב"ציור בקיצור" ( כפי שנלמד בכיתה א ) או באצבעות – מציגים את הסכום הנתון ומדמיינים את כף היד הפרושה הנוספת המייצגת את חמשת השקלים שנוספו ( חוץ מאשר בסעיף ג , שהסכום הנתון בו גדול מ . ( 10 - סעיפים ב ו - ג מציגים תרגילים ללא המרה . חשוב להמשיך ולתרגל גם תרגילים כאלה . בפעילות 4 עוסקים במצבי חיסור . כל הסעיפים עוסקים בתרגילים שאחד החלקים בהם הוא , 5 כלומר או שמחסרים 5 ( כמו בסעיף א ) או שהתוצאה היא 5 ( כמו בסעיף ב . ( בסעיפים א ו - ב רואים את כמות הפרחים הכוללת , ואפשר להקיף או למחוק בקו את כמות הפרחים שנקטפו כדי לגלות כמה נשארו . בסעיפים ג-ו אפשר לצייר את הפרחים בערוגה הריקה שבדף המחיק או להשתמש ב"ציור בקיצור . " תלמידים שיודעים לפתור את התרגילים בלי להיעזר בערוגה או בציור יכולים לכתוב ישירות את התרגיל הפתור . דוגמה לדרכי פתרון שונות בסעיף ה : בעזרת ערוגה מחיקה : ( שימו לב , ציור ה"פרחים" על הערוגה יכול להיות סכמתי מאוד ( . בעזרת "ציור בקיצור : " בשני המקרים קל לראות שנותרו 8 פרחים . ( סעיפים ג ו - ו מציגים תרגילים ללא המרה . גם אותם אפשר לפתור בדרכים דומות ( . עמודים 9-10 בפעילות 5 עוסקים במציאת השלם והחלקים המתאימים לכל תרגיל . התלמידים עסקו בכך רבות בכיתה א , אולם כדאי להזכיר : בתרגילי חיבור השלם הוא התוצאה . בתרגילי חיסור השלם הוא המספר הראשון בתרגיל . אפשר להציע לתלמידים קודם להקיף את השלם בתרגיל ורק אחר כך למלא את תבנית השלם והחלקים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר