עמוד:13

בפעילות 3 מיישמים את שני הנושאים שנלמדו עד כה : תרגילים שאחד החלקים בהם הוא 5 ותרגילים ששני החלקים בהם שווים . בשורות של החוגים " ריקוד , " " מוזיקה" ו"כדורסל" מתאים תרגיל חיסור וגם תרגיל חיבור ( למשל בשורה של "ריקוד" מתאים התרגיל הישיר : 18 - 8 = 10 כמו גם המשוואה : . ( 10 + 8 = 18 יוצא מן הכלל - דבר מסוים יהיה יוצא דופן בקבוצה כאשר כל שאר הדברים בה חולקים תכונה משותפת או תכונות משותפות שאין הוא שותף לה או להן . בפעילות זו יש שלוש מנות גלידה שגבעול הדובדבן בהן פונה ימינה : ומנת גלידה אחת בסעיף ב שגבעול הדובדבן בה פונה שמאלה . שימו לב שכל מנות הגלידה זהות לחלוטין , פרט לצבע הגביע השונה בין מנה למנה ולכיוון של גבעול הדובדבן . התלמידים יכולים למצוא גם פתרונות אחרים . יש לקבל פתרונות אם הם מנומקים היטב , אולם כדאי לשים לב שההנמקות מובנות לכל התלמידים ואינן לקוחות מעולמו הפרטי של התלמיד המנמק . הנמקה מסוג " הגלידה הזאת יוצאת דופן כי אף פעם לא אכלתי גלידה בגביע ירוק" אינה מוצלחת כי היא פרטית . איזה צ יּוּ ר י וֹ צא דּ פן ? ה קּ יפ וּ א וֹ ת וֹ . עמודים 14-16 בעמודים אלה עוסקים בפתרון תרגילים שאחד החלקים בהם גדול ב 1 - מהאחר בעזרת תרגילים ששני החלקים בהם שווים . בפעילות 4 ממחישים בציורים את הקשר בין תרגיל ששני החלקים בו שווים ( למשל , בסעיף א ( 6 + 6 ובין תרגיל שאחד החלקים בו גדול ב 1 - מהאחר . ( 7 + 6 ) כדי שהסיטואציה המצוירת תהיה מובנת , כדאי מאוד לבצע פעילות דומה עם עצמים מוחשיים לפני הפעילות בספר : מציגים לתלמידים שתי שקיות או קופסאות ומספרים שבכל אחת מהן יש 6 חרוזים . שואלים : כמה חרוזים יש בסך הכול ? כותבים תרגיל מתאים : . 6 + 6 = 12 מוסיפים לאחת השקיות חרוז נוסף . שואלים : כמה חרוזים יש עכשיו בסך הכול ? כמה בכל שקית ? כותבים תרגיל מתאים : 6 + 7 = 13 ( או ( 7 + 6 = 13 מתחת לתרגיל הקודם . מסתכלים על שני התרגילים ודנים : מה שונה ביניהם ? מסכמים : כאשר אחד החלקים גדל ב , 1 - גם הסכום גדל ב . 1 -

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר