עמוד:27

דרכי הערכה תכנית הלימודים מנחה להשתמש במגוון דרכי הערכה . לפניכם רשימה של אופני הערכה חלופית כפי שהופיע ה בתכנית הלימודים . בהמשך תמצאו דוגמאות להערכה חלופית מתוך הספר : דרכי הערכה בית ספריות מומלץ להשתמש במגוון דרכי הערכה המותאמות למטרות ה הערכה ( הערכה מעצבת , הערכה מסכמת ) לדרכי הוראה , לנושאים וללומדים . שימוש במגוון רחב של דרכי הערכה י יתן מענה טוב להערכת תהליכי הוראה- למידה ולשונות הלומדים . מבחנים מבחנים הם עדיין מרכיב חשוב בהערכת הישגי התלמידים ברוב בתי הספר . יש להקפיד שמבחנים אל ו יעריכו ידע , מיומנויות גאוגרפיות , מיומנויות חשיבה מסדר גבוה ועמדות חברתיות וערכיות . הערכת הלמידה מחוץ לכית ה הסיורים הלימודיים בשטח הם חלק בלתי נפרד מלימודי הגאוגרפיה . מומלץ לתת לתלמידים משימות לפני הסיור כדי שיהיו ערים לתופעות ייחודיות , ולאתגר אותם לאתר במרחב תופעות הרלוו נטיות לנושאי הלימוד , לצלם אותן ולשאול שאלות על סמך הדברים שראו בסיור . לאחר הסיור מומלץ לעבד את התובנות מהסיור בדיון בכיתה ובמשימות כתובות . יש מקום לעבודה שיתופית בקבוצות . הערכת הלמידה בדרך החקר בכתה ו' נ חקר האזור שהתלמידים מתגוררים בו . הערכ ה של למידת החקר היא מרכיב בהערכה הכוללת של הישגי התלמידים בתחו ם הדעת , והיא תתקיים במשך כל התהליך : הגדרת הנושא או ה בעיה , אפיון שאלת המחקר , הכנת מערך המחקר ( תכנית עבודה , ( טיפול בנתונים וניתוחם , הסקת מסקנות , הכנת רשימת מקורות והערכת התוצר היצירתי ( אם יש . ( כמו כן , יש מקום להערכה כוללת של העבודה הכתובה . אפשר גם לבצע משימות חקר שאין בהן את כל המרכיבים הללו , כגון התמקדות בשאילת שאלות . אפשר גם לשלב בלמידת החקר תוצרים שאינם עבודה כתובה : דגמים , כרזות , פוסטרים , הצגה , מצגת או סטיקר . יש לגבש עם התלמידים מחוון מפ ורט להערכת התהליך . תלקיט ( פורטפוליו ) השימוש בתלקיט ככלי להערכת הישגים מתבסס על ה הנחה שיש להעדיף פעילות הערכה המעריכה יותר ממדד אחד . התלקיט הו א אוסף של עבודות , שבאמצעותן התלמיד מציג את ממצאיו , את התקדמותו ואת הישגיו , והוא מאפשר לבט א שונות בין התלמידים משום שאפשר לשלב בו ציור , אמנות , תקשוב ועוד . ל הכנת התלקיט ותוכנו יש כמה יסודות : השתתפות התלמיד בבחירת הנושא ; תבחינים ברורים לבחירת החומר הנכלל בתלקיט ולהערכתו ; תיעוד ורפלקציה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר