עמוד:52

נושאים מרכזיים שמומלץ להדגיש בלימוד הפרק א . החקלאות בישראל – ענף החקלאות הוא דוגמה בולטת לענף שחשיבותו גדולה הרבה יותר ממה שמשקפים המספרים : אמנם כיום רק שיעור קטן מתושבי המדינה מועסקים בענף הזה , אך כאמור – הם מספקים את מזונה של האוכלוסייה ושומרים על שטחים ירוקים ועל נופים חקלאיים . בסעיף החקלאות מוצעים כמה תבחינים לחלוקת הארץ : תבחין העוסק בהי קף הפעילות החקלאית בכל אזור ( הטבלה שבעמוד 86 מ למדת על היקף השטח המעובד בכל מחוז . ( מומלץ להתעכב על הטבלה ולברר מה אפשר ללמוד ממנה , א ך גם איזה מידע היא " מסתירה " . למשל , כל הפעילות החקלאית האינטנסיבית בערבה לא באה לידי ביטוי בטבלה . אפשר לשאול את התלמידים כיצד צריך היה להציג את הנתונים כך שהיקף הפעילות החקלאית בערבה הייתה באה בה לידי ביטוי . התשובה לכך היא ש אילו היו מגדירים את הערבה כיחידת שטח נפרדת , החקלאו ת האינטנסיבית באזור הייתה באה לידי ביטוי . תבחין נוסף מתייחס לסוג י הגידולים : את רוב הגידולים החקלאיים מגדלים בכל אזורי הארץ : פרחים , פירות , ירקות , דגים , עופות , צאן , בקר ועוד . למרות זאת , בכל אזור יש כמה גידולים שהם נפוצים יותר , ויש גם גידולים שהם י יחוד יים לאזורים מסוימים . . ב התעשייה בישראל – בעבר ה חלוקה הייתה ברורה יותר בין התעשייה המסורתית , שכללה גם תעשייה כבדה ( תעשייה של מרכיב חומר הגלם היה בה תפקיד מרכזי בתהליך הייצור ) , ביןל תעשייה עתירת ידע . ה יום גם תחומים ש השתייכו בעבר לתעשייה המסורתית , כגון תעשיית המזון , מבוססים על מחקר ופיתוח ברמה גבוהה , ובתהליכי הייצור שלהם מעורבת טכנולוגיה רבה . אם כן , את מפעלי התעשייה נהוג למיין ה יום על פי הרמה הטכנולוגית של המפעל . בחלוקה ז את המפעלים מתחלקים לאלו השייכים לטכנולוגיה עילית , ל טכנולוגיה עילית מעורבת , ל טכנולוגיה מסורתית מעורבת , ול טכנולוגיה מסורתית ( כדי להקל על התלמידים איחדנו את שתי דרגות הביניים לקטגוריית ביניים אחת – טכנולוגיה מעורבת . ( המידע שבעמוד 89 מלמד שהתעשייה עתירת הידע מתרכזת באזור המרכז , ב מטרופולין תל אביב , ו בייחוד בטבעו ת ה פנימית וה תיכונה שלו . את היקף התעשייה באזור מסוים אפשר לבחון על פי מספר המפעלים או על פי מספר העובדים במפעלים . כל חלופה מבטאת היבט אחר . כך למשל מפעל ים המלח יכול להיספר כמפעל אחד , אך הוא מעסיק כ- 1 , 500 עובדים . הטבלה ש בעמוד 89 מציגה את הפריסה במרחב של הת עשייה לפי מספר המפעלים בכל מחוז . ג . המסחר בישראל – ענף המסחר פרוס על פני כל הארץ , אך מאחר שהוא בדרך כלל מתאים ל גודל האוכלוסייה ב אותו אזור , היקף המסחר במישור החוף גדול במיוחד . באזור זה נמצא את מספר החנויות הגדול ביותר ואת המגוון הגדול ביותר . באופן כללי , בערים המרכזיות של אזורים מטרופוליניים נמצא עסקים וחנויות הנשענים על תושבי המטרופולין כול ה , כ גון סוכנויות רכב , ש אינן יכולו ת להתקיים מ אוכלוסייה מצומצמת . היבט גאוגרפי הנוגע למסחר הוא מיקומם של אזורי המסחר במרחב , ואנו עוסקים בכך בקצרה בה קשר של יציאת המסחר ממרכזי הערים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר