עמוד:75

קיימת אצל רוב התלמידים ( במידה מסוימת היא קיימת אצל ילדים מיישובים כפריים החשופים למרחב של מועצה אזורית , בית ספר אזורי וכדומה . ( מסיבה זו אנו ממליצים לכו ון את התלמידים לשאול שאלת חקר מצומצמת ופשוטה שיש להם מקור מידע זמין ונגיש כדי לענות עליה ( למשל , ילד שאביו חקלאי יכול לברר מה מגדלים החקלאים באזור . ( עוד דוגמאות לשאלות ראו בספר הלימוד בעמודים . 196-197 מפגש מס' – 1 היכרות עם עבודת החקר ובחירת נושא ושאלת חקר מטרת המפגש היא להכיר את המושג " עבודת חקר " ומה הוא כולל , וכן להכין את התלמידים לקראת ביצוע העבודה שלהם . בסוף המפגש התלמידים יבינו מהי משימתם ומה מצופה מהם . לאחר המפגש התלמידים יתארגנו בקבוצות , ולקראת המפגש הבא הם יגבשו את נושא החקר ואת שאלת המחקר שלהם . חשוב לא פחות - המורה " ידביק" את תלמידיו בהתלהבות לעבודת חקר ויעביר להם את ה חשיבות שלה , הן לתלמיד עצמו והן לידע החדש על היישוב שיצטבר בזכות המחקר . א . פתיחת השיעור : הדגמה של כמה פעילויות חקר של מדענים ושל גאוגרפים - נושא העבודה שלהם , שאלת החקר , כלי החקר שבהם השתמשו , המסקנות שלהם והדרך שבה ה מסקנות הללו תרמו לידע הגאוגרפי המדעי , היישומים שצמחו מהן וכיוצא בזה ( ראו נספח מס' – 3 דוגמאות לעבודות גאוגרפיות של חוקרים שונים . ( יוצא ים מהפרט ( המחקרים שהוצגו ) אל הכלל . שואלים : מהי עבודת חקר ? מהי מטרתה ? מיהם חוקרים ? מה הם חוקרים ? מדוע הם חוקרים ? איך הם חוקרים ? ולמה זה בכלל חשוב ? ב . " גם אתם , תלמידים , עומדים להיות חוקרים : " הצגת המסגרת של עבודת החקר ש התלמידים עומדים להכין - הצגת מטרת העבודה , תרומת העבודה להתנסו ת הלימודי ת של התלמידים - בהווה ובעתיד , ותרומת העבודה לידע המצטבר על האזור . הצגת הדרך שבה העבודה אמורה להתבצע ( בקווים כלליים בלבד . ( רצוי להציג גם את סוף התהליך - אירוע שיא של הצגת העבודות בפני הכיתה ואף בפני הורים . . ג התמקדות בבחירת נושא העבודה ושאלת החקר : מומלץ לעבור בקצרה על החומר הרלוונטי שנלמד ( או שיילמד בהמשך ) במהלך השנה , ובייחוד להתמקד בנושאים הלימודיים המופיעים ביחידה השנייה העוסקת בתבחינים . ד . חשוב להזכיר לתלמידים שהנושא והשאלות שעולות ממנו צריכים להיות ממו קדים בתופעות באזור שלהם ובשאלות גאוגרפיות : תיאור של תופעה , מיקום תופעה במרחב , מה גורם לתופעה להיות במרחב ה זה , אילו תהליכים הובילו לכך או מהם הגורמים שיכולים להסביר את התופעה , ומהן ההשלכות של תופעה זו . אם תבחרו נושא כיתתי , יצטרכו התלמידים לבחור לעבודה שלהם תת -נושא רלוונטי הנגזר מהנושא הכיתתי . למשל : אם הנושא הכיתתי הוא כלכלה ותעסוקה באזור , תוכל קבוצת ת למידים אחת לבחור לחקור את אזור התעשייה , קבוצה אחרת תוכל לעסוק בקניון ( או בקניונים ) , וקבוצה שלישית תוכל לבדוק את ענפי התעסוקה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר