עמוד:8

שפגשו בספר ושנהנו מיצירותיהם וספרים על נושאים שעוררו בהם עניין ( ראו הרחבה בנושא הספר השלם בעמ' . ( 220 הערכה – יחידות הערכה מסכמות נמצאות בגרסה הדיגיטלית של הספר . היחידות מציעות רכיבים סגורים הנבדקים באופן אוטומטי ורכיבים פתוחים הכוללים מחוונים ונבדקים על ידי המורים . כמו כן , בספר משובצות פעילויות רבות המובילות את התלמידים לקראת תוצר . אלו יכולות לשמש את המורה להערכה מעצבת . למשל , בנושא ההבעה בכתב , ניתן למצוא בספר משימות מגוונות שעשויות להצביע על התקדמותם של התלמידים בכתיבה ( לדוגמה , בפרק " עצים בסערה" ובפרק "שיעור כינור . ( " כמו כן מוצעים בספר ובמד"ל מחוונים המסייעים לבקרת איכות של הטקסט המובע בעל-פה או בכתב – גם אלה יכולים לסייע למורים ככלי להערכה חלופית ( למשל , במד"ל בהתייחס לפרק " אדם ואדמה" ולפרק " דרבנים ולווייתנים . ( " מודולריות וגמישות – הספר בנוי באופן מודולרי . בדרך כלל , כל פרק הוא יחידה עצמאית , שאינה תלויה ביחידות אחרות . מבנה זה מאפשר למורים לבחור את הסדר של הוראת הפרקים באופן המתאים להם ולכיתתם ולקבוע את הרצף הנכון להם . אפשר להאריך את משך ההוראה בפרק אחד ולקצרו בפרק אחר . ניתן למשל , ללמד רק חלק מהטקסטים או לבצע רק חלק מהפעילויות . באשר לפעילויות הקשורות לטקסטים – אין הכרח לבצע את כולן , אך חשוב לזכור שסדר הפעילויות הוא בדרך כלל היררכי . התאמה לש וֹ נ וּ ת בין התלמידים - המודולריות בספר מאפשרת התאמה ליכולות השונות ולצרכים השונים של התלמידים בכיתה . גם הגיוון בטקסטים ( סוגי הטקסטים ורמתם הלשונית ) מאפשר בחירה והתאמה של טקסטים ופעילויות לפי רמת התלמידים . התשאול בפעילויות מגוון , והוא כולל שאלות ברמות שונות של קושי . התוכן הדיגיטלי נותן מענה לסגנונות שונים של לומדים ומכוון לעבר יכולות שפתיות ברמות שונות . הקפדה על ייצוג ויזואלי בעל ערך ומותאם – בספר ניתנה תשומת לב לגודל האותיות , לסוגי הגופנים , לחילופי הגופנים ( בכותרות , בהבחנה בין טקסט לפעילות וכדומה , ( למרווחים בין שורות ובין פסקות . התמונות בספר מופיעות הן כאמצעי המחשה והן כטקסטים חזותיים שהתלמידים מוזמנים " לקרוא , " לפרש , לתת עליהם את הדעת , להכיר . העימוד בספר נותן מענה לשני מצבי שימוש : קריאה בספר המודפס וקריאה והקרנה של הספר בגרסתו הדיגיטלית תוך התחשבות בממשק הדיגיטלי . התמונות בספר נבחרו בקפידה מתוך גישה הרואה במוצר המכוון לילדים גם אמצעי לחינוך אסתטי , ומביאה בחשבון את תלמידי כיתה ה בעידן הנוכחי כקבוצה החשופה להצפה ויזואלית . ניקוד הטקסטים – ניקוד הטקסטים בפרק נעשה בהלימה לסוגות ולמטרות ההוראה : הטקסטים מהמקורות היהודיים מופיעים בספר בניקוד מלא . השירים בפרקי הלשון מופיעים בניקוד מלא , וכמותם המילים והמשפטים להדגמת התופעות הלשוניות . גם השירים ביתר פרקי הספר מנוקדים – אך הושמטו מהם הדגשים הלא-נשמעים . הסיפורים והטקסטים הלא-

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר