עמוד:18

אפשרות נוספת לטיפוח מיומנויות ההבעה בעל-פה היא ניתוח של שיח דבור : אפשר לעשות זאת בצורה מזדמנת או יזומה . מהניתוח אפשר ללמוד על מאפיינים בולטים של השיח לפי ההקשר שהוא הוצג ( למשל , תכנית טלוויזיה . ( הזדמנות לעסוק בשיח דיאלוגי יכולה להתרחש גם בזמן הרצאה במקרה שהמאזינים יכולים ליצור לעצמם משמעות ממה שהם שומעים ורואים ויכולים להגיב על כך ( גם אם לא בקול וגם אם לא באופן מיידי . ( הצגה באמצעות מצגת יכולה לקדם מיומנויות כמו הסברת רעיונות בעל-פה ודיבור תואם למשימה ולהקשר . יש אסטרטגיות אחדות שאפשר להשתמש בהן כדי לקדם מיומנויות של הצגה באמצעות מצגת - למשל : להכין עם התלמידים רשימת מאפיינים של מצגת יעילה , לאפשר להם להתאמן על הצגת המצגת במליאה ( לפני ההצגה ה"אמיתית ( " וכך לקבל משוב ולשפר בהתאם . כמו בכתיבה , גם השיח הדבור מתרחש בנסיבות שונות זו מזו המכתיבות מאפיינים ודגשים שונים . כדי להצליח בשיח מונולוגי , כמו הרצאה לפני קהל , מושם דגש במיוחד על תכנון וארגון מראש . הצלחה במשימה של שיח סיפורי מחייבת לשים לב , בין היתר , ליצירת רצף באמצעות קישוריות של זמן ( בהתחלה .... אחר כך .... לבסוף וכדומה . ( לפיכך , בעת ביצוען של משימות הנוגעות לסוגות השונות , רצוי להצביע על הדגשים הרלוונטיים . בנוסף , לפני ביצוע המשימות הללו ( כמו למשל , דיווח על אירוע , השמעת סיפור , השתתפות בדיון וכדומה ) כדאי לבקש מהתלמידים לארגן את מחשבותיהם בנוגע למה שהם עומדים להגיד . אפשר להציע להם לכתוב לעצמם במחברת נקודות שיעזרו להם בזמן ביצוע המשימה . ההתארגנות חשובה גם לפני הצגת טיעון . אפשר להציע לתלמידים את הנקודות האלה : תוכן – מה אומרים ? האם הטיעון שלי מתייחס לנושא הנתון ? האם הנימוקים שלי הגיוניים ? האם הטיעון שלי משכנע ? מבנה האם יש לי נימוקים ואולי גם דוגמאות כדי לחזק את הטענה שלי ? האם יש לי מסקנה בסוף הטיעון ? 24 משרד החינוך ( תשע-ב"תשע . ( "ג הבעה בעל-פה . בתוך : תכנית הוראה להטמעת יעדי החינוך הלשוני בכיתות - ה' ו' . ( 42-44 ) ירושלים . / http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Yesodi / ChinuchLeshony / ezerLehoraa 25 אלחנן-פלד , 'נ קולקה-ובלום , 'ש . ( 1997 ) דיאלוגיות בשיח הכיתה . חלקת לשון , . 24 עמודים . 28-61 26 Larmer , J . & Mergendoller . R . J . ( December 2012 / January 2013 ) . Speaking of speaking . Educational Leadership , volume 70 ( 4 ) . Pp . 74-76 . 27 שם . 28 קולקה-בלום , ש ' וחמו , מ ' . ( 2010 ) פרק : 1 מבוא : כשירת תקשורתית , שיח אורייני ושיח עמיתים . בתוך : ש . בלוםקולקה ומ . חמו ( עורכות , ( ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ( עמודים . ( 5-41 תל-אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר