עמוד:20

לטיפוח ההבעה שבעל-פה יש חשיבות כפולה – היא גם חושפת את התלמידים לכללי שיח כמו : התאמת המבע לבן השיח , בהירות הניסוח , שימוש באמצעים רטוריים ; והיא גם מקדמת מיומנויות של דיון הוגן ומגבירה את הסובלנות לאחר . שיחה בכיתה מאפשרת מגוון של מצבי שיח : דיבור בזוגות וכתיבת הערות למליאה על לוח משותף ( רגיל או דיגיטלי , ( דיבור בקבוצות המוביל להצגת המחשבות המשותפות במליאה , אקווריום 7 ) ילדים משוחחים ומסביבם שאר ילדי הכיתה שרק מוסיפים ומרחיבים , ( שיחה קבוצתית בהנחיית המורה של תלמידים שסיימו מטלה קודמת בשעה ששאר ילדי הכיתה עדיין עוסקים באותה מטלה וכד' ( עוד על מיומנויות הבעה בעל-פה תוכלו לקרוא בפרק " למידה בפורומים משתנים . "( הצעה למחוון להערכת דיון : התמצאות טובה בנושא הדיון . הצגת טענות בהכללה ובצורה ברורה . מתן הצדקות באמצעות הסברים . נימוקים ודוגמאות . לשון מודעות לבחירות הלשוניות : שימוש במשלב לשוני הולם . שימוש בלשון תקינה , בהירה וברורה . שימוש באמצעי קישור מתאימים . שימוש באמצעים רטוריים המותאמים לדיון ולהצגת הטיעונים : פנייה לנמענים , הגזמה , חזרה , שאלה רטורית , ציטוט , מילים טעונות , שימוש בגוף ראשון , סיפור אישי מבנה ההשתתפות לקיחת תור בדיבור בנקודות המתאימות קישור הדברים לדברי המשתתפים האחרים הימנעות משימוש בלשון גנאי הערכה כללית של הדיון הדיון מתמקד בנושא ללא סטיות . הדיון קולח ורציף . 29 ראמ"ה ומשרד החינוך . ( 2011-2010 ) ההבעה שבעל-פה – משימות הערכה – גרסה ניסיונית – מהדורה שנייה – מדריך למורה . 30 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים . ( התשס . ( "ג רכיבי החינוך הלשוני . תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי ( עמודים . ( 81-16 ירושלים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר