עמוד:27

להלן דוגמה מתוך הפרק " כבוד מלכים : " בדוגמה הנ"ל ניתן לראות אזכור של שלוש תופעות לשוניות הבאות לידי ביטוי בפרק : פעלים הקשורים ללבוש , משפחות מילים ומילות השאלה : איזה , איזו ואילו . בספר הדיגיטלי לחיצה על אייקון היד מעבירה לפעילות בנושא התופעות הלשוניות . התרגול אינו נותר בהקשר המקומי של המילים שהופיעו בפרק , אלא עובר לעסוק בעיקר במילים אחרות המייצגות את אותה תופעה לשונית : למשל , בדוגמה לעיל היה עיסוק בפעלים אחרים הקשורים ללבוש מלבד " לבש " ו"שם . " התרגול נעשה באופנים שונים ( זיהוי , התאמה , כתיבה בתבנית קלוז ועוד ) תוך קבלת חיווי . לרוב , במסך האחרון של התרגול מופיעה משימה יצרנית-יישומית שבה הילדים מונחים לשלב את המילים והצירופים שפגשו באותה יחידה דיגיטלית בכתיבה , בהקלטה ובעוד דרכים יצרניות . מסך אחרון זה מזמן מפגש נוסף עם המילים ( כלומר , היקרויות חוזרות עם המילים – דבר חשוב בהקשר לאוצר מילים ) וגם אקטיבי וּ ת – שני אלו תורמים לביסוסן של המילים והצירופים כחלק מאוצר המילים הפעיל של הילדים . האקטיביות של הלומדים מתקשרת להבחנה בין אוצר מילים קולטני לבין יוצרני ולהמלצה הנובעת מכך – יש הרבה מילים שהתלמידים מכירים , אך אינם משתמשים בהן . לפיכך , רצוי לעזור לילדים להפוך את אוצר המילים הקולטני ליוצרני באמצעות האפשרות שתזומן להם להתנסות באותן מילים . הפעילויות בנושא אוצר המילים מזמנות הקשרים לימודיים בהם יש הוראה מפורשת שמרחיבה ומעמיקה את אוצר המילים של התלמידים . המורים יכולים להשתמש במודל הזה לשם יצירת פעילויות נוספות הן במסגרת של דיון בכיתה והן במסגרת יצירת פעילויות דיגיטליות ב"סטודיו שלי" ( פירוט על אפשרות זו בהמשך . ( דוגמאות לתופעות לשוניות שבעזרתן טיפלנו בנושא אוצר המילים וקידמנו אותו : מילות ניגוד , משפחות מילים , צירופי מילים , כינויים , ראשי תיבות , פעלים ועוד . 45 ווהל , א' וארדון , ר' . ( 2002 ) מאפייני הקורא . קריאה , תיאוריה ומעשה – לומדים ומלמדים אוריינות ( עמודים 56- . ( 24 האוניברסיטה הפתוחה . אביב-תל . 46 משרד החינוך ( תשע-ב"תשע . ( "ג הרחבת אוצר מילים . בתוך : תכנית הוראה להטמעת יעדי החינוך הלשוני בכיתות - ה' ו' . ( 34-37 ) ירושלים . / http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Yesodi / ChinuchLeshony / ezerLehoraa

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר