עמוד:174

שתוכנו הומוריסטי-דמיוני , הוביל את הגדי אל החופש . התלמידים יראו איך יוצרים כותבים בעקבות יצירות מהמסורת היהודית , וכמו כן , כשיקראו את " חד גדיא " מן ההגדה יגלו שהם מכירים לא מעט מילים בשפה הארמית . מטרות הפרק מטרות תוכן היכרות עם הפיוט " חד גדיא" החותם את ההגדה של פסח ועם שיר שנכתב בהשראתו : " שיר הגדי" מאת איציק מאנגר . מטרות הבעה , הבנה ולשון . 1 עיסוק בטקסט מקור ובפרשנויות שלו . העלאת המודעות לקשר בין יצירות שונות ולהתכתבות ביניהן ( אינטרטקסטואליות . ( היבטים אלו המסייעים לתלמידים " למצוא קשרים החורגים מגבולות הטקסט היחיד ולהבין שיצירות ' נשענות' על יצירות " . ההתבוננות בשני הטקסטים מעניקה לתלמידים הזדמנות להתבונן בחירות שנוטלים לעצמם משוררים המציעים פרשנות משלהם לטקסט מארון הספרים היהודי . התלמידים עורכים היכרות עם נקודות המבט של היוצר - נקודות מבט שדרכו הוביל את הגדי " שלו " לכיוון ספרותי אחר . . 2 תכנון קריאה קולית המותאמת למאפייני השיר הנקרא ( למשל : מאפיין השדה הסמנטי של פעלים המביעים כוחנות ואלימות ומאפיין של הסיום הדרמטי של השיר ) באמצעות חד גדיא . . 3 כחלק מן העיסוק בפיוט ישוו התלמידים בין הפיוט בארמית לתרגומו לעברית , ויתבוננו גם בקרבה שבין הארמית לעברית . . 4 הצבעה על מרכיבים של הומור באמצעות המפגש עם שירו של מאנגר . הטקסט הפיוט " חד גדיא " מההגדה של פסח הקטע " ברוך המקום ברוך הוא" מתוך ההגדה " שיר הגדי " מאת איציק מאנגר , תרגם יעקב שבתאי הסוגה והמטרה החברתית פיוט קטע מההגדה של פסח שיר לשם שיתוף והנאה עולם השיח עולם השיח של המקורות היהודיים עולם השיח של המקורות היהודיים עולם השיח של הספרות 123 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים . ( התשס . ( "ג רכיבי החינוך הלשוני . תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי ( עמודים . ( 16-80 ירושלים . עמוד . 57

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר