עמוד:187

כדאי לרשום גם את מה שהתלמידים לא הבינו , ולזמן למידת עמיתים : לבדוק בפורום אם לקבוצות אחרות יש תשובות . פעילות 11 פעילות זו מתמודדת עם אחת הבעיות הנפוצות בהבנת ההמנון : הקושי לראות שיש יחס של תנאי בין שני בתיו . המשפט המתאר את היחס בין שני הבתים בהמנון הוא משפט ב : כל עוד יהודים יתגעגעו לציון – יש סיכוי שתקוותם תתגשם והם יחזרו לארצם . חשוב לאפשר למי שחושב אחרת להסביר את דעתו , כדי שהשיחה שתתעורר בעקבות דבריו תאפשר לו לגלות , איפה " סטה" מסוג הקשר של " אם – אז" הקיים בין שני הבתים . אפשר גם להזכיר את הציטוט מדבריו של רבי ישראל מסלנט " כל עוד הנר דולק , " שהינו בעל מבנה דומה . הטקסט המידעי " גולי בבל " + ) מפה ) קטע המידע הזה מעגן את ההמנון בהקשר ההיסטורי והתרבותי של שיבת ציון . פעילות 4 כדאי לשאול את התלמידים למה היו הם עצמם מתגעגעים ל וּ היו נאלצים לחיות הרחק מביתם / ארצם , כלומר מה הדבר שהכי מזוהה עבורם עם תחושת " הארץ שלי , " או " הבית שלי . " אם יש עולים בכיתה או בנים או נכדים של עולים – אפשר להזמין אותם לספר על חוויה של כיסופים לציון , שהם מכירים מהבית . אם למורה יש חוויה כזו – התלמידים ודאי יסתקרנו לשמוע אותה . פעילות 5 ללחן של דון מקלין יש איכות של קינה , כמיהה ועצבות , ושל תנועה זורמת , באה-והולכת , כמו של מים ( על נהרות בבל . ( בנוסף , אפשר להאזין גם לביצועים נוספים , כדוגמת ביצועו של יעקב שוואקי : http : // www . youtube . com / hwatc ? v = 4 RwVi 7 f _ M 20 כהרחבה , אפשר להשוות בין לחן זה ללחן שונה , שחובר על ידי שרון אביחלק . הביצוע המוצע כאן הוא של מידד טסה- https : // www . youtube . com / watch ? v = EhUAWf 6 jlek בשיר הזה שרים את כל הפרק בתהילים , בו מסופר על כך שבבבל תלו הגולים את הכינורות שלהם על העצים וסירבו לשיר משירי מולדתם באומרם שלא יוכלו לשיר שירים אלו על אדמה זרה . זהו לחן קצבי , והביצוע של מידד טסה מלא עוצמה . מול הגעגוע , הכמיהה והעצב בלחן של דון מקלין – מהשיר של מידד טסה עולים אמנם כאב , אך גם נחישות , והבטחה לא לשכוח . " שיר המעלות " מאחר ש " שיר המעלות" ( תהילים קכו ) קשה מאוד להבנה יש להניח שהתגובה הראשונית של התלמידים כלפיו תהיה : " אני לא מבין / מבינה כלום . " .. מכיוון שכך , העבודה על הפרק תשלב בין הבנת הנקרא ועיגון הנקרא בהקשר ההיסטורי ובהקשר של הפרק עצמו – ההמנון .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר