עמוד:73

אמרו לו : לזה שמטייל אחריך . אמר להם [ האיש : [ אם זה רבי , אל ירבו כמותו בישראל . אמרו לו : מפני מה ? אמר להם [ האיש : [ כך וכך עשה לי . אמרו לו : אף על פי כן מחול לו , שאדם גדול בתורה הוא . אמר להם [ האיש : [ בשבילכם הריני מוחל לו , ובלבד שלא יהא רגיל לעשות כן " . פעילות 2 לפניכם כמה נקודות למחשבה ולדיון הנוגעות לסיפור . הסיפור חושף רגש שלא עוסקים בו בדרך כלל כשמדברים על חשיבות הסליחה – הקושי לסלוח : לעתים קשה לנפגע לסלוח כי הוא חש שהעוול שנגרם גדול מדי . לעתים הנפגע מסרב לסלוח מתוך עקשנות , או כי קשה לו להיפרד מעמדת הקורבן , או כי הוא מטיל ספק בכנותו של העולב . כדי לאפשר שיח דבור מורחב , ערני ומשמעותי , השיחה הפותחת את העיסוק בסיפור מפנה את התלמידים ישירות אל לב הסיפור – בקשת מחילה שאינה נענית . עם זאת , כדי לוודא שהתלמידים הבינו את הסיפור במלואו , מוצע להקדים לשיחה הזו בירור בעל-פה . במסגרת בירור זה יובהרו נקודות לא ברורות בסיפור , ביטויים סתומים המופיעים בו וההתפתחות העלילתית שלו . להלן כמה שאלות שיכולות לסייע בבירור הזה מיהן הדמויות הפועלות ? מי פגע במי וכיצד ? מי ביקש סליחה ומי לא הסכים לסלוח ? לעירו של מי הגיעו הדמויות הראשיות ומה קרה כשהגיעו ? על מה שוחחו האיש ה"מכוער" ובני עירו ? כיצד מסתיים הסיפור ? אחרי הבירור הזה אפשר להזמין את התלמידים לקרוא בקול את הסיפור פעם נוספת בחלוקה לדמויות . פעילות 3 סעיף ג- כדאי לדון במוסר ההשכל הנלמד מסיפור זה : בראש ובראשונה יש לנהוג בענווה ולהיזהר לא לפגוע באחרים , אך במידה והדבר נעשה-להודות בטעות ולבקש סליחה . בקשת הסליחה , גם אם היא קשה רגשית , אינה מפחיתה מכבוד המבקש ואולי אף להיפך . בהקשר זה מציין רש " י שישנם מקורות בהם נכתב כי אותו אדם שפגש רבי אלעזר היה אליהו הנביא , שנשלח בדרך זו להוכיח את רבי אלעזר על גאוותו וללמדו להתנהג בענווה . סעיף ד-כמה נקודות שיכולות לשמש חומר למחשבה : לאירוע של מחילה יש לא אחת השפעה על המארג החברתי הרחב : כשהורים מוכנים לסלוח זה לזה , ילדיהם מושפעים מכך ; כשתלמידים סולחים זה לזה , האווירה בכיתה מושפעת מכך ; כשהאיש שנעלב מרבי אלעזר מוכן לסלוח לו , מ וּ שב הסדר החברתי ( מעמדו של הרב , סמכותו בעיני אנשי העיר ) על כנו . לפעמים קשה לאדם לסלוח כי הוא רואה בכך אקט של כניעה או ויתור . האמירה " בשבילכם אני סולח לו" יכולה גם לשמש מוצא של כבוד לאיש הנעלב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר