עמוד:195

מטרות הבנה , הבעה ולשון . 1 התייחסות להבדל בין שני סוגי הטקסטים : סיפור היסטורי ומכתבים , ולתרומתם השונה . . 2 הבחנה בין עובדה לדעה . . 3 כתיבת מכתב המשלב התייחסות לטקסט שנלמד ולחיים בארץ כיום . הטקסט " לוחמת הרובע" סיפור היסטורי הכולל ציטוטי מכתבים . הסוגה והמטרה החברתית סיפור למטרות סיפור , שיתוף וגרימת הנאה עולם השיח עולם השיח של הספרות הערות והצעות להוראת הפרק פעילות 2 סעיף ב-בספר מתוארת הקפדתה של אסתר על כשרות , תפילה בשבת ( במידת האפשר בבית הכנסת , ( ושמירת השבת , גם בתנאים קשים . כדאי להעזר בסיפורים אלו בכדי להעביר לתלמידים את ערך שמירת המצוות , גם במקרים של קושי . סעיף ד-השילוב בין שני סוגים הטקסטים מכניס מימד אותנטי לסיפור , ומאפשר להתוודע לאסתר באופן בלתי אמצעי . תוכן דבריה , שפתה וסגנונה מסייעים להבין כי למרות האירועים הקשים שהיא מתארת והדבקות שלה במטרה , בסופו של דבר מדובר בנערה צעירה שעזבה את בית הוריה כשהיא בת 21 בלבד , ועברה לארץ זרה , רחוקה וסוערת . סעיף ה-המכתבים נכתבו בגוף ראשון , וכללו גם תיאורים אישיים , דעות אישיות ורגשות , בנוסף לעובדות . הטקסט המידעי נכתב בגוף שלישי , והוא כולל בעיקר תיאורים כלליים ועובדות . פעילות 3 לפני הפעילות כדאי לשוחח על החיים בגולה מול החיים בארץ . פעילות 4 עובדה-אירוע שידוע כי הוא קרה , כי הוא אמיתי וקיים . דבר ממשי או אמיתי שאפשר להוכיח אותו . דעה- מה שאדם חושב על משהו או על מישהו , האופן שבו הוא רואה את פני הדברים , עמדה או עמדה מובעת ( בדיון , בויכוח וכד '( ( על פי רב-מילים ) בפעילות זו מוצעת לתלמידים כתיבה אותנטית , אל דמויות אמיתיות שקשורות באופן אישי אל הדמות מהסיפור שקראו . כתיבה מסוג זה מאפשרת לתלמידים חוויה שונה מחוויית הכתיבה הרגילה , ומחייבת אותם להקפיד יותר על תוכן וסגנון המכתב . כדאי לערוך שיחה מקדימה לכתיבה ולהתייחס לנושאים הבאים : דמותה של אסתר ההבדל בין החיים בארץ בכלל ובירושלים בפרט בתקופתה של אסתר לבין החיים כיום . מדינת ישראל והרובע היהודי בימינו-מה השתנה מאז שנת תש . "ח

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר