עמוד:209

הצעה להרחבה : אפשר גם לצפות בקטע קצר מכתבה על יסמין פיינגולד – דקות 1 : 00 עד . 3 : 11 https : // www . youtube . com / watch ? v = nQSS 0 MDjoC 4 כדאי לצפות בכתבה לפני שמציגים אותה בכיתה ולבחון את התאמתה לכיתתכם , במידה וכן , אפשר להראותה בכיתה ולבקש תגובה בשיחה . אפשר לבקש מכמה תלמידים לצפות הכתבב ולסכמה , אפשרו דוןל בה בעקבות צפייה משותפת בכיתה . כך או כך , אפשר לציין בפני התלמידים שגם בכתבה זו סדר הופעת האירועים שונה מסדר הופעתם במציאות . הכתבה שודרה כשנתיים לאחר האירוע ומכאן עולות כמה שאלות : למה לשדר כתבה על אירוע שהיה אקטואלי לפני שנתיים ? מה עניין את עושי הכתבה כשהכינו אותה ומה יכול לעניין את הצופים בה לאחר זמן ? מאחר שטויבין לא נראה בכתבה כשחיין , אפשר לראות בדמותו חיזוק לטענה שאם יש אנשים כמותו אולי לא צריך חוק . לעומת זאת , הלקח שלמדה יסמין פיינגולד מהאירוע , לפיו גם בסביבה הומה אין לדעת מי ייחלץ לעזרה ואם בכלל יהיה מישהו כזה - סותר את הטענה הזאת . פעילות 3 מאחר שמי שאמר את הדברים הוא טויבן , המשפט יכול להתפרש כביקורת שכן הוא נהג אחרת . עם זאת , אפשר גם להתייחס למשפט כאל כזה המצדיק אי התערבות והמפרט את הסיבות לכך : פחד , חוסר יכולת לשחות , שיתוק אל מול המראה שרואים . אפשר לטעון שלא כל אדם מסוגל להתגבר על החשש או על הבהלה שבסיטואציה ולהגיב בקור רוח , בצורה היעילה ביותר . " מבצע הצלה באוורסט : ישראלי חילץ טורקי" / אלי ברדנשטיין ותומס קלי , מתוך אתר החדשות NRG פעילות 2 פעילות זו חוזרת וממקדת את תשומת הלב בסדר הופעת הדברים בכתבה , אלא שהפעם , מכיוון שמדובר בכתבה שדווח בה לראשונה על האירוע , סדר הדברים הוא כרונולוגי ברובו . בהמשך ( פעילות , ( 6 בזמן שיצ פּ ו התלמידים בכתבה על האירוע ששודרה באחת ממהדורות החדשות בטלוויזיה , ניתן לבקש מהם להשוות בין סדר האירועים המופיע בה לבין הסדר הכרונולוגי של הכתבה הנוכחית . פעילות 3 בפעילות זו , שבה יצ פּ ו התלמידים בסרטון קצר על האוורסט הממחיש את הקושי והסכנה הגלומים בטיפוס על ההר , הכוונה היא שהתלמידים יחושו שמהמילה 'כיבוש' עולות תחושות של כוח ושל מאמץ שלא בהכרח עולות מתיאור כמו " הגיעו אל פסגת ההר . " פעילות 4 פעילות זו עוסקת בפסקה האחרונה של הכתבה המתארת שורה של טרגדיות נוספות שאירעו בהר . מאחר שפסקה זו אינה עוסקת ישירות בסיפורו של נדב בן יהודה , השאלה ( שאין לה בהכרח תשובה אחת נכונה ) מכוונת לעורר מחשבה לגבי הסיבות לשילובה בכתבה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר