עמוד:153

פעילות 8 לקראת סיום חלקו הראשון של הפרק התלמידים קוראים שני סיכומים , מתבקשים להחליט איזה מהם טוב יותר ומוזמנים לנסח לעצמם רשימה של תבחינים שעלו מן ההשוואה . לדוגמה : טקסט רציף ומקושר לעומת טקסט מקוטע שבנוי ממשפטים נפרדים ; חזרות מיותרות - לדוגמה המילה ' לצוד' מופיעה שלוש פעמים בסיכום הראשון ורק פעם אחת בסיכום השני ; שילוב דעה של הכותב : " אין ספק . " ... הערות לגבי " סיכום – " 2 דגשים שיש לשים לב אליהם : כדי להעמיק בהבנת מהותו של הסיכום אפשר לבקש מהתלמידים ( כולם או מקצתם ) לאתר ולהצמיד לכל משפט המופיע בסיכום 2 את ה פּ סקה בכתבה שאותה הוא מייצג . אפשר לשאול אם המשפט " הוא יוצר גומות , ובכך הדרבן תורם להתחדשות בטבע" יהיה מובן למי שלא קרא את כל הכתבה , ואם נחוץ לשפרו . כדאי לדון באי הכללתה של פסקה 8 בסיכום . לבקש הצעה לשילובה בסיכום או הנמקה להשמטתה . רצוי להתעכב על חשיבות מילות הקישור בסיכום . לדוגמה " בכך" בסוף הפסקה הראשונה ו"אמנם" ו"אבל" בפסקה האחרונה ( בהמשך הפרק יתבקשו התלמידים להוסיף מילות קישור למשפטים המכלילים שבחרו . ( שירת הלווייתנים באמצעות הכתבה על "שירת הלווייתנים" המופיעה בחלק זה , מיושמת האסטרטגיה של איתור המשפט העיקרי בכל פסקה , או של ניסוח משפט מכליל לכל פסקה . ה פּ סק וֹ ת מחלקות את הטקסט ועוזרות להבין את הנקרא ( הפרק " סיכום : 1 הרי געש " עסק בתהלוך של קריאת הטקסט באמצעות שתי אסטרטגיות : זיהוי תפקידן של ה פּ סקות בטקסט , וזיהוי / ניסוח של משפט מכליל לכל פסקה . ( כדאי לבקש מהתלמידים לקרוא ולחשוב מה נאמר בכל פסקה ולנסח לה משפט מכליל ( התלמידים מתבקשים לעשות זאת בפעילות 3 סעיף ה . ( בעת הלימוד מומלץ לכתוב על הלוח את המשפטים שהתלמידים מציעים . לאחר מכן אפשר לעבור על כל אחד מהמשפטים ולבדוק האם הוא ראוי להישאר או שיש לגרוע אותו מרשימת המשפטים המכלילים . רצוי לשוחח במליאה על המקום והתפקיד של ה פּ סקות בטקסט . במקרים רבים ה פּ סקה מציגה נושא אך לפעמים פסקה שלמה היא הרחבה של מה שנאמר קודם לכן ולכן אין צורך להכלילה בסיכום . לדוגמה , בפסקה 4 בטקסט על הלווייתנים מובאת דוגמה לאחת המטרות האפשריות של " שירת הלווייתנים " – חיזור אחרי הנקבות . פסקה זו משמשת הרחבה של פסקה , 3 שבה נאמר " הלווייתן משמיע קולות כדי לתקשר עם בני מינו . " ההמשך של פסקה 3 וכל ה פּ סקה הבאה נועדו להדגים ולפרט את הקביעה הזאת . עם זאת , כדאי לציין שאפשר גם לראות בפסקה 4 תוספת של תוכן חשוב . במקרה כזה יתווסף לסיכום משפט דוגמת " בעונת הרבייה הלווייתנים משמיעים צלילים אחרים . " חשוב להדגיש שהבדלים כאלה בתפיסת הטקסט לגיטימיים וטבעיים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר